Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen prisades på tidningsvärldens Oscar-gala

PRISVINNARE. Bröderna Max Mohammadi och Allen Mohammadi vann Tele 2:s ”End-up” tävling med idén Heartstrings. I juryn satt bland andra Bonnier AB:s vd Tomas Franzén. I natt vann reklamkampanjen för tävlingen som publicerades i Expressen pris på INMA Awards.

Expressens annonsavdelning vann förstapriset på tidningsvärldens Oscar-gala i natt.

– Inte nog med att vi lyckades vinna vår första INMA Global Media Award, vi gjorde det i hård konkurrens mot flera av våra idoler med ett projekt som ligger nära våra hjärtan, säger Anna Arvidsson om reklamkampanjen för Tele 2.

En gång om året prisar INMA, International News Media Association, mediebolag som gjort något bra och natten till lördag var det fest i klassiska The Edison Ballroom vid Times Square i New York.

En annonskampanj som publicerats ibland annat Expressen och tagits fram i samarbete med reklambyrån Åkestam Holst, mediebyrån Mediacom och pr-byrån Prime var nominerad i klassen ”Bästa utförande av native-annonsering”.

Tele 2-kampanjen ”End-up” tävlade i konkurrens med Bloomberg Media, USA, Ekstra Bladet, Danmark, 24sata, Kroatien, och News Corp, Australien.

Tävlingen som Tele 2 annonserade för i bland annat Expressen handlade om att entreprenörer bland annat kunde vinna ett fullt utrustat kontor. Foto: KLARA G / RETOUCH: LAYER 1 AB, WWW.LAYER1.

– Vi på Bonnier News Brand Studio är oerhört glada för den här utmärkelsen, säger Anna Arvidsson.

Hon kom till Expressen från Metro för att dra igång Expressen Creative Sales, en ny enhet på annonsavdelningen här som skapade mer kreativa och annorlunda reklambudskap. Den bytte senare namn till Expressen Brand Studio, men kallas nu för Bonnier News Brand Studio då reklamköparna kan köpa annonser också i andra Bonnier-tidningar.

– Vi föddes på Expressen och sedan dess vuxit i många riktningar, men alltid med vårt uppdrag att med nya annonsintäkter bidra till att säkra framtidens journalistik. Det kan låta lite pretentiöst, men vi tror på yttrandefriheten – i dag mer än någonsin, säger Anna Arvidsson.

Pris även i Sverige

Även hemma i Sverige får Tele 2-kampanjen priser. I torsdags, i Eric Ericsson-hallen på Skeppsholmen i Stockholm, avgjordes Swedish Content Awards – reklamcontentbranschens motsvarighet till Guldbaggen. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Swedish Content Agencies och här blev det guld i kategorin ”IT och telekom”.

Postnords kampanj ”Snart åker de fast” som togs fram ihop med Spoon och fick stor uppmärksamhet på Expressen.se utsågs till ”Årets native”.

”Vilken kväll!”

Kampanjen ”Klimatlandslaget” för Vattenfall, som också syntes i Expressens digitala knalaer, fick ett silver i kategorin ”Industri och energi”.

På plats för att ta emot priset var Ulrika Borg, Therese Färsjö, Malin Petersén och Tony Ryttar.

Anna Arvidsson. Foto: MIKEADELICA
Therese Färsjö. Foto: OLLE SPORRONG

– Vilken kväll! Vi tog hem pris i tre kategorier av fem möjliga, vilket är helt magiskt. Ett resultat av ett lagarbete, inte bara inom Bonnier News men också med våra kunder som var på plats med oss, säger Therese Färsjö, nu kommersiell redaktör och tidigare Expressen-journalist.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, är stolt:

–  ”Stora journalistpriset”, ”Kristallen”, ”Årets bild”… vi vinner ofta priser för nyheter och reportage, men det innovativa reklamberättande som också finns i Expressen skapar intressanta annonser som publiken vill ta del av. Det skapar nya intäkter som är nödvändiga för vår publicistik.