Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Expressen Premium FAQ - vanliga frågor och svar

Undrar du något om Expressen Premium.
Här är de vanligaste frågorna om prenumerationer och innehåll på Premium.
Hittar du inte ditt svar så kontakta Kundservice.

Expressen Premium omfattar också editionerna GT och Kvällsposten samt amelia.se.

Vad är Expressen Premium?

Expressen Premium är en tjänst som du prenumererar på. Du betalar en avgift varje månad för att ta del av de artiklar och tjänster som ingår i Premium.

Expressen Premium omfattar också editionerna GT och Kvällsposten samt amelia.se. 

Hur skaffar jag Premium?

I de låsta artiklarna på våra sajter finns en köpruta där du direkt kan påbörja ditt köp. Du kan också gå till https://www.expressen.se/premium/kampanj/standard/ för att komma i gång.

Varför kostar det pengar att läsa artiklar på Expressen nu?

En överväldigande majoritet av artiklarna som finns på Expressen, GT och Kvällsposten är gratis. De finansieras av annonser. Eftersom Expressen, GT och Kvällsposten vill kunna göra ännu mer viktig journalistik har vi valt att ta betalt för en liten del av artiklarna. Vi hoppas att det är artiklar som du känner ger dig fördjupning och hjälp i vardagen. Andra delar av Premium är tjänster som redan kostar pengar, till exempel e-tidningen du får varje dag.



INLOGGNING

Kan jag använda mitt befintliga konto på Expressen för att prenumerera?

Du kan använda samma e-postadress och lösenord för att logga in, däremot får du inte tillgång till Expressen Premiums innehåll förrän du börjat prenumerera. Prenumerationen inleds så fort du registrerat en betalningsmetod.

Kan jag läsa låsta artiklar om jag varit inloggad på Expressen tidigare?

Expressens tidigare tjänst Inloggad gav tillgång till några få exklusiva artiklar per dag. Dessa artiklar ingår nu i Expressen Premium, tillsammans med väldigt mycket mer. Som inloggad kan du i dag prenumerera på nyhetsbrev och följa skribenter och ämnen som intresserar dig.

Vad får jag om jag loggar in på Expressen, men inte köper Premium?

Som inloggad kan du följa ämnen och krönikörer som intresserar dig, samt prenumerera på Expressens olika nyhetsbrev.

Hur gör jag om jag har glömt bort mitt lösenord?

Du kan få ett nytt lösenord genom att beställa en återställning på sidan där du loggar in. Länken finns under inloggningsrutan.

Jag har problem med att logga in på Expressen.se på mobilen?

Du kan testa att rensa cacheminnet och kakorna. Instruktioner för hur du gör hittar du här för respektive telefon. Har du iPhone eller Android?

Jag blir ofta utloggad - vad kan det bero på?

Problemet kan bero på dina kakinställningar som du har i din webbläsare. Så här går du tillväga för att inte bli utloggad:

Google Chrome

För att komma åt kakinställningar behöver du gå in på Inställningar och sedan Integritet och säkerhet. 

1. Välj Cookies och annan webbplatsdata

2. Avmarkera Radera cookies och webbplatsdata när du avslutar Chrome

Mozilla Firefox

För att komma åt kakinställningar behöver du gå in på Inställningar och sedan Sekretess & säkerhet.

1. Under Historik välj alternativet Använda anpassade inställningar för historik

2. Markera Kom ihåg surf- och nedladdningshistorik

3. Markera Spara sök- och formulärhistorik

4. Avmarkera Använd alltid läget privat surfning 

3. Avmarkera Rensa historiken när Firefox avslutas

Om problemet återstår, kan du behöva rensa cachen.

Safari

För att komma åt kakinställningarna behöver du gå in på Inställningar och sedan Integritet

1. Avmarkera Blockera alla cookies 


BETALNING

Vad kostar Expressen Premium?

Ordinarie pris är 79 kronor i månaden. 

Hur betalar jag för Expressen Premium?

Du kan betala på tre sätt genom Klarna - med autogiro, kort eller via faktura. Betalning sker löpande en gång i månaden så länge du prenumererar.

Om du köper Premium via Expressens appar för iOS eller Android, så betalar du med den betalningslösning du registrerat i Apple Itunes Store eller Google Play Store.

Hur gör jag om mitt kort gått ut?

Du kan enkelt uppdatera dina kortuppgifter under kontoinställningar. Så här går du till väga för att byta kort på Expressen Premium:

1. På Expressens startsida expressen.se loggar du in via Logga in längst upp till höger. Om du är inloggad sedan tidigare, gå direkt till steg 2.

2. Klicka på Kontoinställningar som du hittar via Mitt konto längst upp till höger på sidan.

3. Välj Betalning och kortbyte i vänstermenyn.

4. Klicka på Uppdatera betalsätt och följ sedan instruktionerna i betalrutan.

5. Dina uppgifter har nu uppdaterats och du bör få ett mejl med en bekräftelse på kortbytet.

Varför får jag mejl från Klarna när jag har köpt något på Expressen?

Precis som många andra företag i Sverige i dag använder sig Expressen av Klarnas tjänster för att hantera betalningar. Oavsett om du väljer direktbetalning eller faktura, så är det Klarna som hanterar den för Expressens räkning.

Vad händer om jag inte har pengar på kontot, när jag har autogiro eller om mitt kort inte fungerar?

Lugn, vi säger inte upp din prenumeration på en gång. Har inte betalningen gått igenom ger vi dig information om det och gör ett nytt försök att lösa betalningen. Om inte det sista försöket lyckas, så sägs prenumerationen upp.



PRENUMERATIONER

Kan jag prenumerera på Premium från utlandet?

Om du köper Premium i Expressens app så kan du det. Appen kan du ladda ned för iOS här eller för Android här.

Hur säger jag upp min prenumeration?

Under Kontoinställningar finns instruktioner om hur du säger upp din prenumeration och vilka villkor som gäller.

Har du köpt Premium i Expressens app hanterar du prenumerationen i inställningarna i din telefon.

Kan jag pausa min prenumeration?

Om du säger upp din prenumeration så får du behålla din inloggning. Det gör att du kan gå in på Min Sida och återaktivera en prenumeration när som helst. Min sida hittar du högst upp till höger både i mobilen och i datorn när du är inloggad.

Kan jag dela med mig av min prenumeration?

Användandet av prenumerationen regleras av våra prenumerationsvillkor som du hittar här

Kort sammanfattat: Du får använda samma inloggning i de telefoner, surfplattor och datorer som ingår i ditt hushåll, men inte sprida dina inloggningsuppgifter. Du får inte använda din prenumeration för kommersiella syften.

Vilka villkor gäller för mig som prenumerant?

Prenumerationsvillkoren hittar du här. 

Användarvillkor för inloggade användare finns här. 

Om du köpt din prenumeration i Apple App Store eller Google Play Store har du ingått ett avtal med Apple eller Google och vi hänvisar till deras prenumerationsvillkor.

Finns det någon bindningstid?

Det finns ingen bindningstid, men du måste säga upp din prenumeration senast 48 timmar innan den förlängs.



EXPRESSENS APPAR och E-TIDNINGEN

Hur läser jag Premium i Expressens appar?

Du loggar in med ditt Expressenkonto. Gör så här för att logga in: 1. Klicka på ikonen Meny längst ned till höger. 2. Välj “Profil”. 3. Ange e-postadress och lösenord. Du måste ha en aktiv prenumeration för att få tillgång till Premium. 

Hur kan jag ta del av E-tidningen?

E-tidningen, eller pdf-tidningen som den ibland kallas, hittar du här.  

Du kan också läsa den i appen Expressen Tidning. Som Premium-prenumerant kan du logga in i Expressen Tidning med ditt användarnamn och lösenord. Du behöver inte göra en extra betalning i appen om du redan har Premium.

Appen hittar du här för iOS och här för Android.



PRENUMERATIONER PÅ MAGASIN

Får jag tillgång till Expressen Premium om jag prenumererar på ett av Expressens magasin?

Nej, Expressen Premium och prenumerationerna på Expressens magasin är inte sammankopplade. 

Hur får jag hjälp med min prenumeration på ett av Expressens magasin? 

All information om Expressens magasin och deras prenumerationer finns på hemsidan www.expressen.prenservice.se 

Du kan också ringa 0770-457195 och få hjälp av kundtjänsten på Titeldata. Ha ditt kundnummer till hands.



PERSONUPPGIFTER

Hur beställer jag ett registerutdrag i enlighet med GDPR?

Om du har ett konto hos Expressen, antingen som inloggad eller som Premium-prenumerant, så kan du beställa ett registerutdrag i Kontoinställningar

Ärendet blir då hanterat av Bonnier News dataskyddsteam. Inom 30 dagar kommer registerutdraget att finnas tillgängligt i Kontoinställningar på samma ställe där du beställde det. Det du kan förvänta dig i ditt registerutdrag är uppgifter om din prenumeration och/eller ditt kundengagemang hos oss.

Har du inte ett aktivt konto att logga in med, men ändå vill beställa ett registerutdrag vänder du dig till kundservice via mejl kundservice@expressen.se.

Hur får jag ett konto raderat

På samma sätt som med registerutdragen kan du be att få ditt konto raderat via Kontoinställningar. Det tar upp till 30 dagar att få kontot raderat. 

Du kan inte få kontot raderat medan du har en aktiv prenumeration på Premium eller under tiden som ett registerutdrag hanteras.

Jag vill inte ha nyhetsbrev – hur blir jag av med dem?

Längst ned i alla våra nyhetsbrev finns länken “Avregistrera”. Klicka på den så tas din adress bort från sändlistan till det nyhetsbrevet.

Kan jag logga in på andra sajter med samma inloggningsuppgifter?

Nej, du kommer inte åt låsta artiklar och tjänster på andra Bonnier News-sajter med en prenumeration på Expressen Premium.