Expressen har tillsammans med Folkspel chansen att vinna två guld i den internationella tävlingen Native Advertising Awards.
Det stod klart sedan nomineringarna offentliggjordes på onsdagen.
– Det här ett kvitto på att det vi gör håller högsta internationella klass, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News Sales.
Sedan 2019 har Expressen drivit sektionen Föreningsliv tillsammans med Folkspel som kommersiell partner. Det har resulterat i hundratals berättelser från det svenska föreningslivet och journalistik som berört hundratusentals svenskar.
Kan kamma hem ”Studio of the Year”
Samarbetet uppmärksammas nu av Native Advertising Awards, ett prestigeladdat internationellt pris som delas ut varje år. Och samarbetet mellan Expressen och Folkspel har gått till final i två olika kategorier – ”Best Native Advertising Program (B2C)” och ”Best integrated Program (Omni-channel integration)”.
– Vi har skapat ett unikt samarbete med Expressen där föreningslivet har lyfts på ett fantastiskt sätt. Att vi nu är finalister två gånger om till den här utmärkelsen är verkligen roligt och ett bevis på att det vi gör får stor uppmärksamhet, säger Henrik Lindroth, marknad- och kommunikationschef på Folkspel.
Bonnier News Brand Studio, som stått för den kommersiella produktionen tillsammans med Folkspel, har nominerats i ytterligare tre kategorier i Native Advertising Awards och slår därmed stora aktörer som till exempel BBC, Washington Post och The Guardian.
Bland annat har Bonnier News Brand Studio chansen att kamma hem utmärkelsen ”Studio of the Year”.
– Det här är resultatet av ett team som uppvisar ett fantastiskt engagemang. Det är väldigt roligt att det här fina arbetet nu uppmärksammas internationellt, säger Mats Dicklén, chef på Bonnier News Brand Studio.
Vinnarna presenteras den 9 mars.