Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen, GT och Kvällsposten i siffror

Expressen GT och Kvällsposten säljs i hela landet hos cirka 8 000 återförsäljningsställen (butiker, stormarknader, bensinmackar, kiosker med mera). Vår västsvenska edition GT säljs främst i Västsverige och vår sydsvenska edition Kvällsposten i Sydsverige. 

Expressen, GT och Kvällsposten når över 2 300 000 personer runtom i landet varje dag via de olika plattformarna print, desktop (dator eller läsplatta) eller mobil. 

Expressens huvudkonto på Facebook har mer än 440 000 följare. Till det har Expressen ytterligare ett 20-tal Facebooksidor. Vi finns också på Instagram, Twitter och Youtube. 

 

Antalet läsare avser unika personer som läser papperstidningen, webbsajten eller i mobilen:

PAPPERSTIDNINGEN 

Antal läsare per dag: 504 000 

Snittålder: 52 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor  

På DATOR eller LÄSPLATTA 

Antal läsare per dag: 1 066 000 

Snittålder: 45 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

I MOBILEN 

Antal läsare per dag: 1 411 000 

Snittålder: 43 år. 

Kön: 51 % män, 49 % kvinnor 

EXPRESSEN TV 

Antal tittare per dag: 593 000 

Snittålder: 38 år. 

Kön: 54 % män, 46 % kvinnor 

Källa: Orvesto Konsument 2017:1 och Orvesto Internet augusti 2017 

 

BOKSLUT

Pressmeddelande 2018-02-13

Vinst för 15:e året i följd – och hela 21 % annonstillväxt digitalt

AB Kvällstidningen Expressen redovisar ett resultat om 37 miljoner kronor för 2017.

 ”Vi lyckades under året öka tillväxttakten betydligt i de digitala intäkterna samt radikalt minska nedgången av printintäkterna, och därmed vinna marknadsandelar både digitalt och i print”, säger vd Anders Eriksson. 

De digitala intäkterna, från annons- och läsarverksamhet, ökade med 22 procent samtidigt som intäkten från print minskade med 9 procent. Övriga intäkter ökade med 153 procent. Omsättningen var dryga 1,2 miljarder kronor och ökade faktiskt, jämfört med året före. För femte året i följd lyckades Expressen dessutom öka den totala annonsförsäljningen.

”Expressen gör ett mycket starkt resultat i en period av omfattande investeringar för att accelerera vår digitala tillväxt. Satsningarna har slagit väl ut på nästan samtliga fronter och den digitala tillväxten var tillräcklig för att öka totala intäkterna något, trots en minskande printaffär”, säger Anders Eriksson, vd för Expressen. 

Under 2017 bromsades det strukturella upplagetappet in något, och årets sista månader hade Expressen större intäkter från papperstidningen än motsvarande period 2016. Samtidigt fortsätter transformationen: enligt senaste Sifo Orvesto har Expressen numera 48,4 procents marknadsandel i mobilen, som är den största kanalen. 

”Trafikrekord efter trafikrekord, satsningar på Expressen TV och Di TV, Stora journalistpriset och en rad andra utmärkelser för vår kvalitetsjournalistik – 2017 var ett starkt år och nu har vi börjat 2018 med att lansera tv-kanalen SportExpressen TV”, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

2016 års bokslut finns att läsa här: www.allabolag.se/5560254525/bokslut   

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!