Expressens nominering till INMA Awards är för Magda Gads krigsrapportering och hennes unika sätt att låta läsare och tittare följa med.Expressens nominering till INMA Awards är för Magda Gads krigsrapportering och hennes unika sätt att låta läsare och tittare följa med.
Expressens nominering till INMA Awards är för Magda Gads krigsrapportering och hennes unika sätt att låta läsare och tittare följa med.
På sin Expressenverifierade Facebooksida har Magda Gad 68 000 följare. När offensiven mot Mosul inleddes, för att ta tillbaka IS viktigaste fäste, hade Magda Gad redan levt i Irak i flera månader.På sin Expressenverifierade Facebooksida har Magda Gad 68 000 följare. När offensiven mot Mosul inleddes, för att ta tillbaka IS viktigaste fäste, hade Magda Gad redan levt i Irak i flera månader.
På sin Expressenverifierade Facebooksida har Magda Gad 68 000 följare. När offensiven mot Mosul inleddes, för att ta tillbaka IS viktigaste fäste, hade Magda Gad redan levt i Irak i flera månader.

Expressen dubbelt nominerad i INMA

Publicerad

Expressen belönas med dubbla nomineringar till INMA Awards, det som kallas "tidningsvärldens Oscar".

– Det är fantastiskt med två nya prestigenomineringar: Magda Gads inspirerande men också farliga rapportering från krigszoner och vår innovativa annonskampanj för Mazda, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

I klassen "Best use of social media" är Expressen en av finalisterna, tillsammans med den stora amerikanska TV-kanalen NBC, för sin valbevakning, och norska Aftenposten.

Expressens nominering är för Magda Gad krigsbevakning och interagerande med läsarna.

– Gång på gång nomineras och prisas våra duktiga medarbetare på Expressen och eftersom jag tidigare varit med om när Expressen vunnit det som kallas för "tidningsvärldens Oscar", så vet jag hur hård konkurrensen är på INMA Awards, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

"Försöker hela tiden hitta nya lösningar"

Också Expressen Studio, som numera kallas för Bonnier News Brand Studio, prisnomineras för en kampanj för Mazda.

– Vi försöker hela tiden hitta nya, kreativa lösningar för våra kommersiella partners och Expressens digitala plattformar är en attraktiv miljö. Två veckor i följd har Expressen haft fler än 117 miljoner sidvisningar och då får reklamköparna bra genomslag, säger annonsdirektör Alexander Lydecker.

Tomas Käll jobbade som projektledare, Marcus Kilander som AD samt Jenny Rahm som media manager för den nominerade Mazda-kampanjen.

– Brand studio-verksamheten har ett mycket nära samarbete med redaktionen, utvecklings- och analysavdelningarna och den Expressen-kulturen tror jag är en förklaring till att Expressen på alla områden framhålls av olika jurys.

Expressen har tidigare vunnit INMA Awards för projekten med Valstugan, Expressenbussen och #votegbg.

Magda Gad tidigare prisad

Magda Gad har tidigare belönats med flera internationella priser.

Nu är hennes journalistik en del av Expressens finalister i INMA Awards.

"Genom att ta med mig läsarna i realtid och kommunicera med dem gör vi den här journalistiken tillsammans", säger Magda Gad.

– Jag hoppas naturligtvis att rapporteringen ska öka förståelsen för krigen och att det ska bidra till en förändring. Och blir det inte så kan i alla fall ingen säga att den inget visste, konstaterar Magda Gad.

Magda Gad har det senaste året blivit utsedd till vinnare av såväl 2016 års Cordelia Edvardson-pris samt fått 2017 års avslöjarpris av tidningen Faktum.

Expressens nomineringen till INMA Awards är för Magda Gads krigsrapportering "i världsklass" och hennes unika sätt att låta läsare och tittare följa med.

– Genom att ta med mig läsarna i realtid och kommunicera med dem gör vi den här journalistiken tillsammans, säger Magda Gad som beskriver sin journalistik som länken mellan publiken och människorna det handlar om.

Magda Gad har 68 000 följare

På sin Expressenverifierade Facebooksida har Magda Gad 68 000 följare. När offensiven mot Mosul inleddes, för att ta tillbaka IS viktigaste fäste, hade Magda Gad redan levt i Irak i flera månader. När övriga medier kom dit och åkte tillbaka - har Magda Gad stannat kvar.

– Mosul har blivit en verklighet för många människor i Sverige, säger hon.

Tidigare har Magda Gad varit finalist i Digital Media Awards för artikelserien "Därför kommer tiggarna" och även belönats med EM-silver i European Press Prize för rapporteringen i Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag