Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Di TV – Sveriges nya ekonomikanal

Nu får Sverige en renodlad ekonomikanal. Foto: Olle Sporrong
Di TV sänder ekonominyheter 06-18 alla vardagar. Foto: Olle Sporrong

Klockan 20.37 i kväll berättade Dagens industri en riktig medienyhet: nämligen att också svenska tittare får en renodlad ekonomikanal

Di TV, som görs i samarbete med Expressen TV, ska sända mellan klockan 06 och 18 alla vardagar.

– Di TV blir en mix av livesändningar, snabba nyheter och fördjupning – samma koncept som gör oss till en succé på våra andra plattformar, säger Lotta Edling, chefredaktör för Dagens industri.

Dagens vinnare på Stockholmsbörsen blev Ortivus (+31,56) och torsdagens förlorare blev Viking Supply Ships (-5,86%). Nu finns det snart ännu en aktör att följa för alla som är intresserade av aktier och affärer – Dagens industris nya tv-satsning, som presenterades på torsdagskvällen.

Bloomberg TV, Fox Business News, CNBC och CNN Money – på mogna tv-marknader som den amerikanska satsar de största aktörerna på ekonomijournalistik, i form av hela kanaler och sajter och nischade program, och nu lanserar också marknadsledaren i Sverige nya Di TV.

Tomas Kvarnkullen i "Börsmorgon"

318 000 dagliga läsare

Bakom Di TV står Bonnier News-ägda Dagens industri, som enligt Sifo med sina 318 000 dagliga läsare är den enda stora svenska dagstidningen som fortfarande ökar räckvidden av papperseditionen, och som på Di.se sedan 1994 gör landets ledande sajt med affärsnyheter.

Chefredaktör Lotta Edling om den nya satsningen på Di TV:

– Dagens Industri gör Sveriges bästa och viktigaste ekonomijournalistik. Vi har en fantastisk position som marknadsledare i print och digitalt. Självklart ska vi ha den positionen även inom rörlig bild.

– Våra läsare/tittare ska vara pålästa, uppdaterade och välinformerade, oavsett hur de väljer att konsumera vårt innehåll.

Varannan vecka får du bästa aktietipsen i "Börsrådet".

Produceras med Expressen TV

Di TV kommer att produceras med Expressen TV, som i fjol vann pris för ”Årets bästa breaking news-sändning online” på Kristallen-galan och som nu i vår är prisnominerat till både internationella ”INMA Awards” samt ”Årets dagstidning”-tävlingen.

Expressen TV ökade 2016 tittandet räknat som startade strömmar på digitala plattformar med hela 76 procent, en tillväxt som kan jämföras SVT (+49%), Discovery (+15%), MTG (+8%), TV4 (+2%) och UR (-3%).

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen TV, om samarbetet med Dagens industri:

– Vi är stolta över att få bidra till Di TV. På Expressen TV talar vi om att utveckla ”framtidens nyhets-tv” och vi gör det med fullt digitalt fokus. Redan idag är Expressen TV partnerkanal till CNN, och Dagens industri är förstås den bästa partner man kan ha för ekonomijournalistik.

Sedan ett år gör Dagens industri och Expressen TV programmen ”Börsmorgon” och ”Börsrådet” ihop, två format som nu kommer att utvecklas och sändas mer. Nyligen lanserades också ”Di Nyheter”, en nyhetsuppdatering som tittarna snar får se oftare.

Nattens och morgonens viktiga grejer i Di Nyheter.

Fördjupning i dagliga program

När Di TV successivt lanseras som en egen kanal, så blir det också mer av fördjupning i dagliga program som kommer att presenteras under våren. Ambitionen är att Di TV, precis som sajten Di.se och tidningen Dagens industri, ska leverera affärsnytta till publiken.

– Vi på Di har Sveriges största ekonomiredaktion och det blir roligt att få göra ännu mer rörlig bild. Den så kallade ”videotrenden” på nätet påverkar alla publicister, säger Anna Ekelund, sedan många år nyhetschef på Di som nu blir programledare på Di TV.

Lotta Edling tror att samarbetet med Expressen TV kommer att stärka Dagens industri:

– Det är ett naturligt steg för oss att utöka det vi redan idag gör med Expressen TV och tillsammans skapa en stark svensk ekonomikanal. Vi ser tydligt hur tv blir en allt mer en naturlig del av användarupplevelsen på di.se och Expressen TV har en snabbhet, energi och flexibilitet som är en ”perfect match” med Di:s journalistik på alla sätt, säger hon.

Fredagens pappersedition av Dagens industri berättar om nya Di TV.

Di TV ska sända från sex på morgonen till sex på kvällen, med omväxlande nyhetsuppdateringar och längre program och senaste aktie- och valutakurserna.

Expressen TV sänder också hela tiden, bland annat programmen ”Morgonstudion”, ”Livestudion”, ”Primetime” och ”Brottscentralen”.

– Direktsändningarna stärker vår nyhetsbevakning och genererar dessutom många klipp till vårt on demand-erbjudande på olika digitala plattformar. Dagens industri gör samma analys av medieutvecklingen och konsumenternas efterfrågan, konstaterar Thomas Mattsson.

 

MISSA INGA EKONOMINYHETER: Följ Di TV på Facebook

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!