Artikeln om Samsung är inte producerad av Expressens redaktion.Artikeln om Samsung är inte producerad av Expressens redaktion.
Artikeln om Samsung är inte producerad av Expressens redaktion.
Flertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet. Foto: SkärmdumpFlertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet. Foto: Skärmdump
Flertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet. Foto: Skärmdump
Flertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet.Flertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet.
Flertal bluffartiklar, som ser ut att ha Expressen som avsändare, har spridits på nätet.

Bluffartiklar sprids i Expressens namn

Publicerad

Erbjudanden om billig elektronik eller påstådda undersökningar.

Bluffartiklar sprids i flera mediers namn via Facebook och andra sociala medier.

Expressen har drabbats ett flertal gånger, senast nu i september. 

Vi omges ständigt av information, via bland annat nyhetskanaler och ett flertal sociala medier, och att avgöra vad som är sant är inte alltid lätt.

Att kunna dela vidare artikeln så att fler nås av informationen är en smidig funktion. Men det är inte bara artiklar från traditionella nyhetssajter som sprids utan även bluffartiklar, som alltsomoftast ser ut att komma från dessa mediekanaler.

Flera nyhetssajter är drabbade, bland annat Expressen, som den senaste tiden har rapporterat om ett flertal bluffartiklar som spridits i tidningens namn, senast nu i september. 

Ett exempel från september 2017 är en artikel som handlar om Samsungs nya modell S8, som enligt artikeln går att köpa för mellan 15 och 20 kronor via Tele 2. Rubriken lyder "Det är första gången i historien som Samsung har gjort det, men första gången i den här skalan...". Artikeln är daterad den 12 september och ser ut att vara publicerad på Expressens sajt, men artikeln är fejk och är inte producerad av Expressens redaktion.

I april i år fick samma typ ar artikel spridning, även den handlade om Samsungs nya modell S8 där rubriken löd: ”Nya Samsung S8 har äntligen kommit till marknaden, och priserna är lägre än förväntat!”. Inte heller den var producerad av Expressens redaktion. 

Inte heller den artikel som handlade om det låga priset på Nokia 3310 hade Expressen som avsändare – även om artikeln som spreds såg ut att komma direkt från Expressens hemsida.

Vid ytterligare ett tillfälle påstods det i en annan bluffartikel – som även den såg ut att komma från Expressen – att Sony gav bort smart-TV-apparater för endast fem kronor. Det stämde inte och det var inte heller en artikel som hade något att göra med Expressen.

LÄS MER: Varning för falsk Expressen-artikel 

Det är inte bara specialerbjudanden om elektronik som sprids via bluffartiklar. I mars i år kunde Expressen rapportera om att en bluffartikel med rubriken "Expressen undersöker: ICA:s reklamkampanj chockar kunder i Sverige!" spreds. I artikeln påstods att man kunde få ett presentkort på 5000 kronor om man uppgav sina kontouppgifter. Inte heller denna artikel var sann.

Erbjudanden kan förekomma i bluffartiklar – uppge inte kontouppgifter

Det är inte helt ovanligt att dessa bluffartiklar uppmanar läsaren att klicka på en länk för att kunna ta del av något erbjudande. Expressen uppmanar läsare som stöter på denna typ av artiklar att inte lämna ut några kontouppgifter eller uppgifter så som namn, telefonnummer och mejladresser.

Har du redan lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag