Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zuckerberg säger förlåt – i tidningsannonser

Facebook ber om ursäkt i tidningsannonser för att användares uppgifter har läckt.Foto: NEIL HALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Mark Zuckerberg, grundare och vd för Facebook.Foto: NAM Y. HUH / AP TT NYHETSBYRÅN

Facebooks vd Mark Zuckerberg ber om ursäkt i helsidesannonser i flera brittiska och amerikanska tidningar, skriver Reuters.

Ursäkten kommer efter den uppmärksammade dataläckan.

"Vi har ett ansvar att skydda er information. Om vi inte kan göra det så förtjänar vi inte det”, skriver Zuckerberg i annonsen.

Avslöjandet att det brittiska konsultföretaget Cambridge Analytica kommit över Facebook-användares uppgifter som sedan läckt till Donald Trumps valkampanj i det amerikanska valet gör att sociala media-jätten står inför växande granskning av europeiska och amerikanska myndigheter, skriver Reuters.

Svikit användares förtroende

Den enkla, svarta texten på en helvit backgrund och med endast en liten företagslogga kunde bland annat ses i söndagens The Observer. En av tidningarna som var med och avslöjade läckan.

Den har även gått i The Sunday Times och Mail on Sunday i Storbritannien och New York Times, Washington Post och Wall Street Journal, enligt TT.

Enligt Mark Zuckerberg läckte miljoner användares data 2014 genom en app som en universitetsforskare byggt.

Facebooks vd Mark Zuckerberg ber om ursäkt i helsidesannonser i flera brittiska tidningar. Foto: MICHAEL MACOR / SAN FRANCISCO CHRONICLE / POLARI POLARIS IMAGES

”Företaget har svikit sina användares förtroende och jag är ledsen att vi inte gjorde mer där och då.” , skriver Zuckerberg och upprepar vad han sade i en tv-sänd ursäkt tidigare i veckan.

 

Läs mer: Zuckerberg: ”Jag vittnar gärna inför kongressen”

 

Lovar att bli bättre

Facebook har förlorat mer än 50 miljarder i marknadsvärde sedan anklagelserna om läckage. Zuckerberg säger att användarna ska få mer information om och kontroll över vilka som har tillgång till deras data framöver.

"Tack för att ni tror på det här forumet. Jag lovar att bli bättre för er skull", skriver Mark Zuckerberg.

 

Läs mer: Elon Musk dissar nätjätten: "Vad är Facebook"

 

Mozilla och German bank Commerzbank har avslutat sina annonssamarbeten med Facebook och på sociala medier har hashtaggen #DeleteFacebook trendat, skriver Reuters

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.