Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zlatans reklamfilm hyllas - och sågas

Reklamfilmen med Zlatan och Volvo har blivit en snackis.

På bara några dagar har filmen fått över två miljoner visningar på Youtube.

- Zlatan är en riktig krigare. Det var fullt ös under inspelningen. Hans sätt är avväpnande så det blev bra stämning, säger Mikael Karlsson, Volvos projektledare för hela kampanjen som var på plats under inspelningen.

Kritiken mot filmen

ISVAKEN - EGENTLIGEN EN POOL

I filmen ses Zlatan skrika och bada i en isvak. Men själva hoppet i isvaken är inte filmat på plats. Enligt teamet från inspelningen var Zlatan redo att hoppa i isvaken men det skulle ha tagit för lång tid, därför gjordes inspelningen i en pool i Stockholm.

Scenerna runtomkring, när Zlatan syns i bar överkropp är dock filmade ute i kylan.

- Han fick jobba i många timmar i mörker och kyla men klagade inte, säger Bjarne Darwall, PR- och informationschef på Volvo personbilar.

För att effekterna i filmen skulle bli bättre ser det ut som att Zlatan badar själv i isvaken. Men i verkligheten är det alltid bäst att bada ihop med någon på grund av säkerhetsskäl.

- Man ska aldrig bada ensam, man ska alltid vara två. Och man ska kättra ner med stege eller hoppa med fötterna före som Zlatan gör i filmen. Dyker man kan man komma bort från hålet och slå i något, säger Johan Söderlund, utbildningssamordnare på Svenska livräddningssällskapet.

 

KRONHJORT OVANLIG I GÄLLIVARE

En del har reagerat över kronhjorten som syns i filmen eftersom det är en djurart som inte brukar finnas så högt upp i Sverige. Filmen spelades in i Gällivaretrakten.

- I Sverige finns uppskattningsvis runt 25 000 kronhjortar och varje år fälls runt 6 000 i jakt. De brukar finnas upp till Västerbotten, säger Christina Nilsson-Dag, informationsansvarig på Jägarförbundet.

På Volvo berättar man att kronhjortensom syns i reklamfilmen filmades utanför Stockholm.

- Det är ett ståtligt djur och vi valde att filma det utanför Stockholm i en lugn miljö. Vi ville inte stressa djuret, säger Bjarne Darwall, PR- och informationschef på Volvo personbilar.

I reklamfilmen syns även Zlatan springa efter kronhjorten. Christina Nilsson-Dag har inga uppgifter på hur snabbt en kronhjort springer men tror inte ens att Zlatans snabba ben skulle hinna ikapp den.

- Jag tvivlar på att man hinner springa ikapp den, säger hon.

 

GAMLA KÖNSROLLER

Hela Zlatans familj är med i reklamfilmen. I början ser man Helena Seger titta oroligt ut genom fönstret. Samtidigt är Zlatan ute och jagar och badar i isvak.

- Könsrollerna i reklamfilmen framställs på ett sätt som alla andra gör. Kvinnan är mer passiv än mannen. Det blir ofta så. Men jag tycker att det är häftigt att ett företag tar ställning för mångfald, säger Seher Yimaz, ordförande på Rättviseförmedlingen som jobbar med att byta ut bilderna om vad som är kvinnligt och manligt.

- Om man inte tänker kring könsrollerna fastnar man lätt i det gamla tankesättet. Detta gäller i alla möjliga sammanhang, fortsätter Seher Yimaz.

 

MER ZLATAN ÄN VOLVO

Många har reagerat på att Zlatan syns betydligt mer än Volvobilen i filmen. Är det en reklam för Zlatan eller Volvo?

På Forsman & Bodenfors, reklambyrån bakom filmen, säger man det inte spelar någon roll att Zlatan tar större plats i filmen än vad Volvo gör.

- Filmen är en hyllning till Sverige, framförd av Volvo, Zlatan Ibrahimovic och Max Martin. Att få fram det budskapet är långt mycket viktigare än att antalet sekunder delas exakt lika, säger Andreas Malm, art director, och Fredrik Jansson, copywriter på Forsman & Bodenfors.

 

"MADE BY SWEDEN" - I KINA

Reklamfilmen kallas för "Made by Sweden". Men i dag är Volvo kinesiskt-ägt sedan 2010 och då har en del reagerat över just namnet "Made by Sweden". Borde det inte stå "Made by China" i stället? På Volvo i Sverige säger man att trots att Volvo ägs av ett kinesiskt företag är det de svenska rötterna som räknas och som ska lyftas fram.

- Vi är jätteglada att vi har starka kinesiska ägare som tänker långsiktigt, men fortfarande har vi våra rötter fast förankrade i Sverige där vi har vårt arv och mycket av tillverkningen. Därför är det viktigaste att få fram att det här är en hyllning till Sverige, säger Bjarne Darwall, PR- och informationschef på Volvo personbilar.

 

INSPIRERAD AV NORSK REKLAM?

2009 gjordes den norska reklamfilmen "Made by Norway" för kunden Aker och för att hylla norska industriarbetare. I filmen är Ivar Aasens patriotiska dikt "Nordmannen" ledmotivet och läses upp av en skådespelare. Dikten har samma status i Norge som den norska nationalsången, uppger Resumé.

- Jag tycker att Volvo-filmen är en fantastiskt bra produktion, men vi blev lite överraskade eftersom konceptet är så likt filmen vi gjorde för Aker för fyra år sedan - både med tanke på nationalsången som läses upp och "Made by"-konceptet, säger Thorbjørn Naug, kreativ chef på den norska reklambyrån Bates United som gjorde reklamfilmen, enligt Resumé.

Men Fredrik Jansson, copywriter på reklambyrån Forsman & Bodenfors, som står bakom "Made by Sweden", tycker inte att filmerna är särskilt lika och säger att han inte kände till den norska filmen.

- Att låta en blond och blåögd norrman prata gott om Norge är inte samma sak som att låta en kille som heter Ibrahimovic i efternamn framföra den svenska nationalsången. Tonlägesmässigt är de lika, men budskapsmässigt säger de helt olika saker, säger Jansson till Resumé.

 

 

HYLLNINGARNA PÅ TWITTER

Zlatans framförande av nationalsången hyllas runtom i världen. Versionen är specialskriven av den svenske producenten Max Martin och i går släpptes låten på Spotify. På Twitter hyllas låten och Zlatan. I Zlatans version byts textraden "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige".

Klockan 20.10 i lördags publicerades Zlatans omtalade reklamfilm på Youtube. I samarbetet mellan Zlatan Ibrahimovic och Volvo får vi under två minuter följa Zlatan och hans familj en dag i Norrland.

- Jag ville jobba med Volvo och visa upp den svenska vildmarken. Jag är otroligt stolt över resultatet - min hyllning till Sverige. Det ger mig gåshud varenda gång jag ser den, har Zlatan sagt i sin app "Zlatan Unplugged".

"Det töntigaste jag sett"

Reklamfilmen finns på allas läppar och har blivit en het snackis runtom i världen. På sociala medier som Twitter, Facebook och Instagram är kombon Zlatan och Volvo ett hett ämne.

Anders K Gustafsson, nöjesredaktör på Dalarnas tidningar, skrev en krönika om reklamfilmen och kritiserar handlingen.

- Jag blev besviken när jag såg den, den är kitschig, otroligt högtravande och det är ett sunkigt mansideal som visas upp när Zlatan gör machosaker, säger Anders K Gustafsson.

I krönikan skriver han:

"Den kan ju ha varit det töntigaste jag någonsin har sett. Vilket antiklimax. Jämfört med Volvo lastbilars reklam med Jean-Claude van Damme, där han går ner i spagat mellan två lastbilar, så finns ingen "åh fan"-aspekt eller distans i filmen."

"Han gnällde inte en sekund"

- Men jag tror att reklamfilmen gör att folk reflekterar över nationen på ett annat sätt. Man vill visa ett nytt Sverige, den ambitionen är lovvärd, säger Anders K Gustafsson.

Zlatans reklamfilm spelades in i lappländska vildmarken i Gällivaretrakten i december förra året.

- Jag plockade upp honom på flygplatsen vid midnatt, efter ett par timmar i bil var han i säng först runt klockan 02.30 och sov i en liten stuga under mycket enkla förhållanden tills jag knackade på dörren igen klockan 06 för uppstigning, säger Mikael Karlsson.

Zlatan var med och filmade under en intensiv dag och det blev ett 17-timmars pass. Det fanns ingen tid för vila.

- Vi filmade från klockan 06 till 23. Det var fullt ös. Han gnällde inte en sekund. Han lärde sig namnet på runt 30 personer från inspelningen och han var mån om att det skulle bli bra. "Vi gör det tills det blir bra", sa han, berättar Mikael Karlsson.

I filmen får vi se Zlatan i bar överkropp, han tränar, jagar, kör bil, badar i isvak och myser med familjen. Han vaknar i sängen med sambon Helena Seger och leker med barnen Maximilian och Vincent.

"Det är rätt ovanligt"

Dessutom framför Zlatan nationalsången i en specialskriven version av den svenske producenten Max Martin. Men i Zlatans version byts textraden "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige".

I går släpptes låten på Spotify och reklamfilmen hade över 2 miljoner visningar på Youtube. Och hashtaggen #dugamladufria flödar både bland svenska och internationella personer.

Claes de Faire, chefredaktör på Resumé säger att det i reklamfilmen finns ett större budskap än att sälja bilar.

- Volvo vill visa att de har svenska rötter trots att det är ägt av ett företag i Kina. Volvo vill bli som Zlatan, sälja på hans identitet. Men reklamen är inget nyskapande, bilar som åker på vintervägar ser vi till exempel i Audis reklam. Men den här reklamfilmen är lång, riktigt dyr och den försöker ha en handling. Det är rätt ovanligt.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.