Konstsamlaren Pontus Hultén grundade Moderna museet i Stockholm och arrangerade den omtalade Warhol-utställningen 1968. Den besöktes av Andy Warhol, som poserade framför de 500 Brilloboxarna. Foto: SCANPIX och OVE HALLIN/SVENSKT PRESSFOTO
Konstsamlaren Pontus Hultén grundade Moderna museet i Stockholm och arrangerade den omtalade Warhol-utställningen 1968. Den besöktes av Andy Warhol, som poserade framför de 500 Brilloboxarna. Foto: SCANPIX och OVE HALLIN/SVENSKT PRESSFOTO

Warhol-mysteriet med svenska miljonboxar

Publicerad
Uppdaterad
Stockholms Auktionsverk stoppade nyligen ett Andy Warhol-verk värt närmare en miljon kronor - en så kallad Brillo-box från 1968 - efter ett tips om att det kan vara falskt.
Expressen kan i dag avslöja att drygt 100 Andy Warhol-verk av samma slag tillverkades 1990 i Malmö konsthalls lokaler, tre år efter Warhols död.
Vissa Brillo-boxar säljs i dag för miljonbelopp på auktioner världen över efter att
Moderna museets tidigare chef Pontus Hultén intygat att de tillverkades redan 1968.
Moderna museets chef Lars Nittve säger att han omedelbartska tillsätta en
utredning.
- Bara miss-tanken att det kan ha förekommit oegentligheter av det här slaget gör mig bedrövad, säger Lars Nittve.
Den ser ut som en förpackning med Svinto.
Den kan vara värd en miljon kronor.
Den kan också vara värdelös.


Brillo-boxen annonserades som ett av huvudnumren på Stockholms auktionsverks Stora kvalitén. Utropspriset var satt till 600 000 till 800 000 kronor.
Den var så sent som i november i fjol granskad och godkänd av the Andy Warhol Art Authentication Board i New York och bedömd som äkta.
Men i sista sekund drogs boxen tillbaka efter att konstexperterna på auktionsverket blivit tveksamma.
– Det finns frågetecken kring tillverkningsåret. Vi har tagit ny kontakt med New York och väntar på besked, säger Andreas Rydén, chefsintendent på auktionsverkets konstavdelning.
Brillo-boxarna utgjorde en av huvudattraktionerna på Moderna museets Andy Warhol-utställning i Stockholm 1968, en milstolpe i svensk konsthistoria.

1,3 miljoner på Christies

En av boxarna som påstås ha varit med på utställningen såldes den 5 april i år för 1,3 miljoner kronor på välrenommerade auktionshuset Christies i London.
Orsaken till att Stockholms-boxarna säljs för så höga belopp är ett intyg från den världsberömde svenske konstsamlaren och museimannen Pontus Hultén.
Expressen har tagit del av ett intyg från 1994 där Pontus Hultén intygar att han "ur sin privata samling" sålt 20 Brillo-boxar till den belgiske konsthandlaren Ronny van de Velde.
Hultén skriver i intyget: ”Dessa Brillo-boxar tillverkades i Stockholm 1968, i enlighet med Andy Warhols instruktioner. Dessa Brillo-boxar ingick i utställningen "Andy Warhol" på Moderna museet, Stockholm, februari-mars 1968.”
Detta intyg bidrog till att ”Stockholmsboxarna” godkändes som äkta Warhol-konstverk av the Andy Warhol Art Authentication Board i New York, dit van de Velde skickade ett antal av verken.
I sin bok om sina samlingar, som Pontus Hultén 2004 gav ut i samarbete med Moderna museet, skriver Hultén att han lät tillverka cirka 100 Brillo-boxar i trä inför utställningen 1968. Trälådorna kompletterades, enligt Hultén, med 500 original-kartonglådor från Brillo-fabriken i USA för att staplarna skulle se större ut.

56 boxar från Hultén

Pontus Hultén har sålt en stor del av dessa 100 verk. I den officiella Warhol-katalogen, The Andy Warhol Catalogue Raisonné som gavs ut 2004, finns 56 Brillo-boxar av stockholmstyp dokumenterade som kommer från Hultén.
I intyget från 1994 garanterar Pontus Hultén att boxarna tillverkades med tillstånd av Andy Warhol och att de ingick i utställningen på Moderna museet i Stockholm 1968.
Expressen har talat med de personer som arbetade med Warhol-utställningen på Moderna museet 1968. Ingen av dem säger sig känna till att det tillverkades några Brillo-boxar i trä inför utställningen.
Olle Granath, ständig sekreterare för Konstakademien, var tillsammans med Pontus Hultén, utställningsansvarig för 1968 års Andy Warhol-utställning på Moderna museet:
– Vi byggde aldrig några Brillo-boxar som ställdes ut 1968. Vi köpte 500 Brillo-boxar i wellpapp från fabriken i New York och det var dessa som vi ställde ut.
Däremot säger han sig någon gång senare under våren 1968 ha sett ett fåtal Brillo-boxar gjorda i trä på Hulténs tjänsterum.
– Hultén gjorde, med Andy Warhols välsignelse, ett antal boxar. Högst 15. Men dom var aldrig med på utställningen. De gjordes senare, efter att utställningen var slut, säger Granath.
Professor Ulf Linde, ledamot av Svenska Akademien samt tidigare intendent vid Moderna museet, är liksom Olle Granath helt säker på sin sak.
– Jag såg ett tiotal Brillo-boxar i trä i samband med utställningen. Fler än så var det inte.
Professor Karin B Lindegren arbetade 1968 på Moderna museet. Hon förnekar bestämt att det fanns några Brillo-boxar i trä på utställningen 1968:
– Jag såg aldrig några extra Brillo-boxar där och jag har aldrig hört talats om att det skulle ha funnits sådana.
Arne Holm, tidigare snickare vid Nationalmuseum i Stockholm och vid Moderna museet, arbetade med Warhol-utställningen på Moderna museet 1968. Han ställer sig också frågande till uppgiften att 100 boxar tillverkats inför utställningen.

”Vi gjorde inga boxar”

– Nej, vi gjorde inga boxar. Det skulle jag ha kommit ihåg, säger den i dag pensionerade snickaren.
I sin bok från 2004 skriver Pontus Hultén:
”Det tillverkades ett hundratal Brillo-boxar i trä i Sverige i enlighet med Andys instruktioner (”varför gör ni dem inte där?”)…”
”…Andy gav Brillo-boxarna till mig, de förvarades i många år på museet, jag hämtade dem därifrån när jag flyttade till Los Angeles”,
skriver Pontus Hultén i boken.
Hultén flyttade till Los Angeles 1981.
Det betyder att de 100 lådskulpturerna ska ha förvarats i Moderna museets lokaler i 13 år.
Björn Springfeldt har arbetat 24 år på Moderna museet, varav sex år som högsta chef. Han kom dit sommaren 1968:
– Jag har aldrig sett några Brillo-boxar tillverkade av trä i museets förråd.
Professor Karin B Lindegren:
– Jag har aldrig sett några sådana boxar.
Uppgifterna från de tidigare anställda på Moderna museet om att det i verkligheten inte existerade några tillverkade Brillo-boxar i trä på utställningen 1968 styrks också av de handlingar som finns sparade i Moderna museets arkiv.
Beställningslistor och fraktsedlar visar att det var 500 kartonglådor som skeppades från USA till Sverige för utställningen, tillsammans med ett antal Warhol-verk i original.
På en senare förteckning över alla föremål som ingick i Warhol-utställningen finns noggrant noterat 500 Brilloboxar, det vill säga exakt samma antal som kartonglådorna som skeppades till Sverige från USA inför utställningen. Däremot finns i slutet av augusti 1968 noterat en utgift på knappt 700 kronor för screentryck till Brillo-boxar. Något som kan stämma med Olle Granaths uppgift om att Pontus Hultén senare lät tillverka ett fåtal boxar med tillstånd av Warhol.
Men om inga boxar tillverkades till utställningen på Moderna museet i februari-mars 1968, var kommer då alla de boxar ifrån som de senaste tio åren sålts för miljonbelopp på auktionshus runtom i världen, och som enligt Pontus Hulténs intyg och the Andy Warhol Art Authentication Board i New York är äkta ”Stockholmsboxar” från 1968?

Tillverkas på bakgården

Expressen kan i dag avslöja att över 100 Brillo-boxar i trä – till utseendet identiska med de Brillokartonger som ställdes ut i Stockholm 1968 – tillverkades i snickeriet på bakgården till Malmö konsthall så sent som 1990.
Det var 22 år efter utställningen på Moderna museet och tre år efter att Andy Warhol dött.
Brillo-boxarna tillverkades i samband med att Hultén 1990 anordnade en uppmärksammad Warhol-utställning i S:t Petersburg i Ryssland. De Brillo-boxar – originallådor i kartong – som användes vid utställningen i Stockholm 1968 fanns inte kvar 1990.
Genom Moderna museets dåvarande chef Björn Springfeldt fick Hultén kontakt med två skickliga anställda på Malmö konsthall som hjälpte honom att tillverka nya boxar av spånskivor. Jobbet var ett extraknäck.
Sammanlagt tillverkades 1990 minst 108 Brillo-box i Malmö.
– Alla dom boxarna är kopior av en kommersiell pappkartong som Andy Warhol en gång valt. Sedan visade Pontus dom i en utställning kallad ”Territoire de l´Art” i S:t Petersburg, säger Springfeldt.
Vad hände med Brillo-boxarna efter att de visats i S:t Petersburg.
– Jag har inte en susning, säger Björn Springfeldt.
Arne Göransson är tidigare chefstekniker på Malmö konsthall. Han var med och tillverkade Brillo-boxarna i Malmö 1990. I en bandad intervju med Expressen berättar han hur det gick till:
– Vi gjorde lådorna efter en förlaga i wellpapp som kom från Hultén, berättar Göransson.
Den före detta chefsteknikern tycker inte att det var något märkligt att tillverka dessa Brillo-boxar, men en sak funderar han fortfarande över:
– Det som var konstigt är att de gjordes efter Andy Warhols död. Men för oss var det bara ett praktiskt jobb som skulle göras med hög finish.
Den välbekanta Brillo-logotypen på de 108 lådorna trycktes på ett screentryckeri i Malmö. Bengt Andersson, chef på tryckeriet, minns uppdraget.
– Det stämmer. Vi gjorde screentrycken, säger han till Expressen.
Cirka 50 av Brillo-boxarna som tillverkades i Malmö 1990 ställdes, efter att de visats i S:t Petersburg, ut på konstmuseet Louisiana utanför Köpenhamn. Efter att utställningen på Louisiana avslutats försvann Brillo-boxarna ur offentligheten. Inte en enda av de 100 Brillo-boxar som enligt Pontus Hultén tillverkades till utställningen 1968 finns dokumenterade på den internationella konstmarknaden, enligt Expressens efterforskningar.
Det var först 1994 – efter att de 108 boxarna tillverkats i Malmö – som de första Stockholmsboxarna plötsligt dök upp på konstauktioner och skickades till New York för autentisering.
Under mitten och slutet av 1990-talet dök fler och fler Stockholmsboxar upp. 94 Stockholmsboxar i trä har granskats och katalogiserats sedan 1994, enligt Catalogue Raisonné. Expressen har spårat tiotals av dem på auktioner världen runt.
Många av boxarna har sålts av den belgiske konsthandlaren, Ronny van de Velde.
van de Velde bekräftar för Expressen att han 1994 köpte 40 stycken Brillo-boxar direkt av Pontus Hultén.

”Fanns säkert 100”

van de Velde berättar att han kommit till Hulténs hem i Frankrike, för att köpa ett par verk av den franske konstnären Marcel Duchamps.
– Jag såg en Brillo-box som stod intill en av Pontus soffor. Den var täckt med brännmärken från cigarrer. Jag satt själv där och rökte en cigarett när jag såg brännmärkena. Jag sa till honom att han borde vara mer rädd om sin fina Brillo-box.
Men van de Velde säger att Pontus Hultén bara skrattade och sa att han har hur många som helst i ett förråd.
– Så jag gick och tittade i förrådet och där fanns säkert 100 stycken. Jag frågade Pontus om jag fick köpa några, säger konsthandlare van de Velde.
– Jag köpte sammanlagt 40 boxar, 20 stycken åt gången.
van de Velde berättar också att han själv skickade en del boxar till the Warhol foundation i New York för att få dem godkända.
– Pontus intygade personligen för mig att boxarna tillverkats 1968 till utställningen på Moderna museet i Stockholm.
Expressen har låtit tre av Sveriges mest välrenommerade konstexperter ta del av detta material.
Deras eniga bedömning är att om Auktionsverkets och Moderna museets utredningar visar att boxar tillverkade 1990 sålts som äkta Warhol-verk från 1968 så får det återverkningar på den internationella konstmarknaden.
Moderna museets nuvarande chef Lars Nittve tar också mycket allvarligt på uppgifterna.
– Självfallet skall vi på Moderna museet göra vad vi kan för att ta reda på mer om Brillo-boxarnas historia i museet 1968 och för att ytterligare klarlägga ursprunget för de boxar vi har i vår samling, säger Lars Nittve.
– Bara misstanken att det kan ha förekommit oegentligheter av det här slaget gör mig bedrövad, säger Lars Nittve.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag