Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vinge bröts av i luften: ”Kan ha skapat en störtspiral”

Flera personer omkom i flygolyckan
Statens haverikommission på väg ut till ön där flygplanet kraschade. Foto: Expressen

Flygplanet var inte intakt då det nådde marken efter söndagens olycka utanför Umeå.

Sju män och två kvinnor omkom i kraschen. 

Flygexperter tror att den avbrutna vingen kan ha skapat en störtspiral. 

Flygplansmodellen, en Gipps Aero GA8 Airvan tar upp till åtta hoppare och en pilot. 

Lika många var på planet som kraschade på söndagen. 

Polisen uppgav under måndagens presskonferens att de omkomna var sju män och två kvinnor. 

På samma presskonferens säger Rättsmedicinalverket att man har som målsättning att identifiera samtliga offer innan veckan är slut. 

Hör vad som hände under flygolyckan utanför Umeå

– Generellt sätt är arbetssättet i den här typen av händelser att vi tar in uppgifter om de förmodade identiteterna. Det kan röra sig om tandvårdsuppgifter, tatueringar, DNA och så jämför vi det med de avlidna, säger Björn Bäckström vid Rättsmedicinalverket till Expressen. 

Tidigare bekräftade också amerikanska ambassaden i ett mejl till Expressen att en av de döda var amerikansk medborgare:  

”Vi kan bekräfta bortgången av en amerikansk medborgare”.

Se mer från presskonferensen

Delar bröts av i luften

Arbetet pågår nu för fullt med att fastställa orsaken till den katastrofala kraschen. 

Tidigare uppgav Haverikommissionen för DN att planets ena vinge slitits av i luften och på måndagens presskonferens kunde Hans Ytterberg, generaldirektör på Haverikommissionen, bekräfta att delar av flygplanet brutits av i luften: 

– Delar av flygplanet har brutits loss i luften, närmare vilka delar och hur stora delarna är kommer vi inte kommentera. Flygplanet var inte helt när det nådde marken. 

Ytterberg berättar vidare att man nu kommer att samla in vrakdelarna för att sedan transportera dem till Haverikommissionens egna lokaler där de kommer att undersökas närmare. 

Utöver att analysera flygplansdelarna så är minnesenheter som kan finnas på mobiler, surfplattor och go-pros intressant för utredningen. 

– Det finns inga svarta lådor i traditionell mening på ett sådant flyg, men det kan finnas andra föremål som har minnesenheter där det kan finnas data registrerat. De kommer vi försöka läsa ut, säger Hans Ytterberg.

Ytterberg kan dock inte svara på om man har påträffat mobiltelefoner eller liknande på olycksplatsen. 

Alex, 16, blev vittne till flygkraschen

Kan ha skapat störtspiral

Enligt en genomgång av internationell data som Svenska Dagbladet gjort finns fem tidigare rapporter om motorfel finns på den aktuella flygplansmodellen som kraschade i Umeå. 

Men flygsäkerthetsexperten Hans Kjäll är skeptisk till att motorn skulle vara problemet. 

– Det är motorfabrikanten som är ansvarig för produkten. Alla flygplan med den här beteckningen har samma problem i så fall. Däremot själva flygplanet har en servicerutin som innebär att man har en viss tid att byta vingbultar, det tycker jag är mer intressant än motorn. 

– Vi vet inte i vilket skede vingbrottet inträffade. Om planet gick in i en störtspiral och vingen bröts då eller bröts sönder först vilket skapade spiralen. Men det är inte ovanligt att det bryts en vinge i en störtspiral, säger Hans Kjäll. 

Varför inte hoppade man inte ut från planet, om man var vid medvetande, tror du?

– Om man har höga g-krafter som det blir i en störtspiral kan man inte röra sig. Man kan få g-krafter upp till 6 gånger kroppsvikten. Då är det svårt att ta sig ut. 

Att Haverikommissionen ska få ut information genom eventuella mobiltelefoner tror Hans Kjäll inte kommer att ge mycket för att få klarhet i vad som hände. 

– Jag tror man har mycket små möjligheter att få information från mobiler. Det skulle mer vara om det fanns motorstörning som kunde ses från marken och filmats. Men man måste ta alla vittnesuppgifter med en nypa salt, säger han.

Hör mer från vittnen till olyckan

Tillverkarna utreder

Planet tillverkades 2012 av Gipps Aero som är en australisk flygplanstillverkare som ingår i den indiska Mahindra-koncernen.

Kerry Ashcroft är europeisk representant för Mahindra Aerospace.

– Fabriken är i kontakt med det svenska utredningsteamet. Vi har ännu inte fått någon officiell information. Allt vi vet är det som rapporterats i nyhetskanaler.

Har du någon idé om hur olyckan kan ha inträffat?

– Det är svårt att säga. Vi har rapporter om att en vinge gått av. Andra myndighetskällor säger att vingen inte gått av. Vi försöker etablera fakta. Men vi är redo att assistera utredningsarbetet. Våra hjärtan och böner är med de anhöriga till offren.

– I dag är första dagen som vi arbetar med fallet. Vi ringer runt och har talat med myndigheter i Australien, som i sin tur varit i kontakt med svenska myndigheter. Förhoppningsvis kan vi få riktig information i dag. Det är för tidigt att säga något.

Plan av samma modell används på två andra fallskärmsklubbar i landet. På måndagen beslutade båda de klubbarna att inte flyga med planen tills man vet mer om vad som orsakade måndagens flygkrasch, rapporterar SR. 

Farligare med privatflyg

Att flyga privatflyg är en större risk än kommersiella plan, menar experten. 

– Om man jämför risknivåer är privatflyg ungefär 100 gånger farligare, alltså större risk, än transportflygplan. De har en helt annan utbildning i krissituationer, det är som att jämföra päron och äpplen, säger Hans Kjäll.

Se mer i videoklippet ovan