Vill locka manliga löpare – med tjejer

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Annonsen som Color run har lagt ut på Facebook.
Johanna Dahlin, organissationssekreterare på Sveriges kvinnolobby, är kritisk till Color runs annons: "Det är problematiskt".
Foto: Privat
Tomas Stålmarck är tävlingsansvarig för loppet.
Foto: Privat
Color run anordnades även i Lund i höstas.
Foto: Christian Örnberg

Löparloppet The color run går av stapeln i helgen.

På Facebook vill man locka män till att anmäla sig – med löftet att 75 % kvinnor deltar i loppet.

– Det är ett sätt att använda kvinnor som lockbete och sälj, säger Johanna Dahlin på Sveriges kvinnolobby.

I helgen går The color run av stapeln i Linköping. Därefter kommer loppet till flera stora städer i Sverige.

Men på Facebook vill man locka till sig fler deltagare. Då skyltar man med att 75 % av de anmälda deltagarna är kvinnor – och säger grattis till alla män för det.

"75% tjejer anmälda. Är du kille och ska springa The Color Run? Grattis ;)", står det i annonsen på Facebook.

Sexism och kvinnoförakt, menar Sveriges kvinnolobby.

– Det är problematiskt att man skickar ut signaler att killar som deltar i loppet ska få tillgång till tjejer. Det är ett sätt att använda kvinnor som lockbete och sälj och bidrar till ojämställdhet, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare.

Annonsen användes redan 2014 – men återanvänds även i år. Det är ett tecken på att tävlingsarrangörerna medvetet struntar i jämställdhet, säger Johanna Dahlin.

– Just i det här fallet förutsätter de också att alla som springer loppet är heterosexuella. Det känns också väldigt bakåtsträvande.

"Inte ett raggningstillfälle"

Men sexism är ingenting som The color run vill kännas vid. 

– Vi vill locka fler killar att springa loppet, säger Tomas Stålmarck, tävlingsansvarig för The color run.

Genom att locka med att tjejer springer det?

– Det var tokigt uttryckt, det var det verkligen.

Tomas Stålmarck beklagar om någon har tagit illa upp och poängterar att det inte fanns någon avsikt att såra någon.

– Det är jättekul att många springer. Men det är inte ett raggningstillfälle och det vill vi inte ge sken av, säger han och fortsätter:

– Det var tokigt uttryckt, det var det verkligen och vi är jätteledsna att personer tagit illa upp. Det var inte alls vår intention. Inlägget är nu borttaget. 

När Expressen efter drygt två timmar kontrollerar annonsen syns den dock fortfarande på Facebook.

Kritiska kommentarer

Flera användare har kommenterat annonsen. Många är kritiska, men en hel del gillar också budskapet.

"Om jag inte redan hade flickvän och dessutom kunde springa skulle jag lätt delta, fatta alla brudar man skulle få", skriver en användare.

"Näää seriöst! Vart kan man se sista anmälnings dagen?", skriver en annan.

Johanna Dahlin på Sveriges kvinnolobby uppmanar alla som känner sig kränkta av annonsen att anmäla den till RO, Reklamombudsmannen.

– Man kan ställa sig själv frågan om samma idé till annons hade legat lika nära till hands om det var motsatta förhållanden – att 75 % av de anmälda var män?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.