Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Vi måste göra allt för att undvika en mediedöd”

Kulturminister Amanda Lind (MP).Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Amanda Lind lovar mera stöd för att hjälpa svenska medier i coronakrisen.

– Vi måste göra allt för att undvika en mediedöd under och efter corona, säger kulturministern på Expressens partnerseminarium om framtiden för medierna efter pandemin.

Svenska medier befann sig redan i kris när pandemin slog till. Tidningar förlorar sedan flera år prenumeranter under den digitala omställningen och annonspengar rinner ut till globala jättar som Facebook och Google.

Men coronakrisen förvärrar situationen – och regeringen sätter in stöd för att hjälpa den utsatta branschen.

”Mer sug än någonsin”

– Läget är väldigt allvarligt för svensk journalistik, men samtidigt är det mer sug än någonsin efter journalistik så det är ingen kris i efterfrågan, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP).  

– Vi behöver göra ännu mer för att hjälpa medierna genom krisen. Vi måste se till att tidningar inte går under i spåren av corona, säger hon på ett partnerseminarium på temat ”Det öppna Sverige”, arrangerat av Expressen och Utgivarna inom ramen för Expressens digitala event ”Fem dagar om framtiden”.  

Högt prioriterad fråga

Amanda Lind säger att medierna är en av hennes högt prioriterade frågor och att regeringen har stärkt mediestödet med 700 miljoner kronor under coronakrisen. Hon anser att branschen måste hitta nya betalnings- och prenumerationsmodeller. Samt att ”vi måste komma ifrån bilden att alla nyheter ska vara gratis”.

”Tufft läge”

Ewa Thorslund, vd på Tidningsutgivarna, understryker att det ”finns en törst efter god, kvalitativ, oberoende journalistik” och att människor är villiga att betala för denna. Men samtidigt försvinner annonspengarna från branschen till stora globala plattformar – och frågan är om de pengarna någonsin kommer tillbaka, säger hon.

– Det är ett tufft läge. Vår bransch jobbar för att få fram nya plattformar för att hitta och behålla läsare samtidigt som man producerar oerhört mycket god journalistik, säger Ewa Thorslund.

– Men det är snedvriden konkurrens i dag, stora företag som Facebook och Google betalar nästan ingen skatt i Sverige. Det är ohållbart på många sätt, säger hon.

Se hela torsdagens program med bland andra Hanif Bali, Linda Snecker, Dan Eliasson, Amanda Lind och Ebba Busch.

Löfven om gängbrotten: ”Ett förbannat gift”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.