Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi borde granska vad som finns bakom filtren

Isabella Löwengrip driver bland annat en stor blogg. Foto: / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Bianca Ingrosso är tv-profilen som också har en blogg. Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Joakim Lundell driver en framgångsrik Youtubekanal tillsammans med sin fru Johanna Lundell. Foto: Kristofer Lönnå Produktion AB / Pressbild: Kristofer Lönnå Produktion AB

”Jag är inkvoterad här i kväll som ung tjej från internet”, sa komikern Johanna Nordström, Guldbaggegalans roligaste prisutdelare. 

KRÖNIKA | MEDIEKOLLEN. Jag var inte ensam i publiken om att aldrig ha hört talas om henne. 

För oss oerhört gamla människor i bänkraderna förklarade hon på Instagram, där hon har hela 162 000 följare: ”lite som diabilder kan man säga, fast roligare”. 

I sin genre är Johanna Nordström säkert mer känd än många Expressen-profiler. Medelålders mediechefer som jag har annars en arrogant tendens att underskatta influencernas makt, både ekonomiskt och som opinionsbildare.

När de visar musklerna, som under metoo, eller när de bussar sina engagerade följare att deplatforma någon icke önskvärd person, gör den etablerade medievärlden stora ögon. Ska de sätta agendan? Och så snor de våra annonspengar också!

”Vi är en nation med de influencers vi förtjänar”, klagade Erik Zsiga typiskt på Svenska Dagbladets ledarsida i går. Han hade retat sig på debattartikeln i Expressen där 87 influencers nyligen gick samman för att kräva hårdare tag i klimatpolitiken. Vi "kan uppenbarligen inte hantera friheten" och behöver "en statlig hockeytackling”, skrev de. Statsministern måste köra "över oss och våra klimatkatastrofala vanor". 

Zsiga oroades med viss rätt av den auktoritära tonen.

Men det är tydligt att influencers anses bli en del av samhällsdebatten först när de gör sig hörda i gamla massmedier. Alla som har hängt på Instagram i mer än en kvart de senaste två åren har ju redan sett att klimatfrågan har blivit central även för profilerna vars livsluft är konsumtion.

Visst ger medievärlden då och då seriös uppmärksamhet åt den vildvuxna floran av privatpublicister. SR:s "Medierna” gjorde för en tid sedan en granskning av Youtubern Matgeek, som hade åkt till Arlanda och tyckte maten där var helt fantastisk. Förklaringen var mindre kulinariska sensationer, än att Arlanda ville reparera sitt rykte efter en kritisk recension i Svenska Dagbladet och gav Matgeek en hacka för besväret. Expressen har i sin tur granskat Isabella Löwengrips affärsimperium. 

P3 Nyheter gjorde i somras en undersökning där de utgav sig för att vara en kommunikationsbyrå för organisationer som ville påverka valet. Det visade sig vara ganska lätt att få influencers att för 15 000 kronor per Instastory torgföra en åsikt utan att visa att de fått betalt.

Men medierna kan bli betydligt bättre på att nagelfara denna värld som på kort tid har laddats med pengar och prestige. En början kan vara att se att den alls finns. Där ligger de stora nyhetssajterna, Expressen och Aftonbladet, före morgontidningarna. Även SVT vill överbrygga klyftan, nu senast med ”Mitt perfekta liv” där tv-psykologen Poul Perris har gruppterapi med olyckliga vloggare. Mer desperat målgruppsfiskande än granskande kanske, men ändå ett försök.

De (många) medier som i dag inte alls bevakar sfären av influencers riskerar att bli irrelevanta för en yngre publik som i dag hittar sina underhållare och förebilder långt från flödena med ansvariga utgivare och professionella redaktörer.

 

FOTNOT. På måndag kväll handlar Publicistklubbens första debatt 2019 om hur medievärlden förhåller sig till influencers och dess makt. Den kan ses på publicistklubben.se. Deltagare är Camilla Gervide på bloggen Bloggbevakning, Jackie Kothbauer, varumärkesexpert, och Karin Olsson, Expressen.

 

Karin Olsson är kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen. Nästa vecka skriver chefredaktör Thomas Mattsson ”Mediekollen”.

Hänt i veckan

ANGELA GUI. Dottern till den i Kina fängslade svenske förläggaren och författaren Gui Minhai försöker stoppa kinesiska statstelevisionen CCTV:s miljardinvestering i Storbritannien. CCTV har tvingat fram falska erkännanden av bland andra Gui Minhai och sänt dem. Angela Gui begär tillsammans med Peter Dahlin att myndigheterna ska dra in deras sändningstillstånd.

BELINDA OLSSON. Programledaren för "Opinion live" skulle ha haft bönder i studion som vittnade om trakasserierna från den militanta djurrättsrörelsen. Men inte en enda vågade ställa upp, trots att man till och med erbjöd anonymitet.

CLAES DE FAIRE. Chefredaktören för Fokus är glad då tidskriften gör vinst för första gången på 13 år. 1,1 miljoner plus under 2018.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!