Aftonbladet har granskat flera delar av larmföretaget Verisure, som erbjuder tjänster med övervakningskameror till sina kunder.
Just nu rullar företagets tv-reklamer om hemlarm i Sverige.
Flera tidigare anställda berättar att man tillsammans tittat bilder på nakna personer som syntes på kamerorna.
Det kunde exempelvis röra sig om personer som utlöst larmet när de gick upp nakna på morgonen, och där partnern hade gått hemifrån och larmat på.
– Det här blev en snackis direkt. När larmoperatören fick upp bilderna och såg en naken tjej eller naken kille, då spreds det som en löpeld, säger en tidigare anställd till tidningen.
”Precis likadant idag”
Folk på företaget ska själva ha sagt att de ”aldrig skulle ha en kamera i sovrummet.” En annan anställd berättar för Aftonbladet att bilder också spridits bland anställda.
– Framför allt var det manliga anställda som var intresserade av bilder på nakna kvinnor. Det var inte alls seriöst. Det här är några år sedan, men kollegor säger att det är precis likadant i dag. De tittar på ”roliga bilder”, och bilderna sprids.
Verisures vd Daniel Särefjord skriver via sin informationschef till Aftonbladet att företaget inte känner igen sig i uppgifterna.
”Era påståenden är mycket allvarliga och vi känner inte alls igen oss i hur vårt företag eller våra medarbetare beskrivs i artikeln (...) Våra medarbetare är väl utbildade och jobbar under strikta etiska krav och regler.”