Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vem granskar offren för kulturprofilen?

Katarina Frostenson och Jean-Claude Arnault. Foto: CHARLES HAMMARSTEN/IBL

Ännu har ingen offentligt ifrågasatt de 18 kvinnorna som i Dagens Nyheter anklagade kulturprofilen för allt från sextrakasserier till våldtäkt. 

Aftonbladets Åsa Linderborg gjorde ett halvhjärtat försök när hon skrev att många av kvinnorna i hans närhet ”har kalkylerat med möjliga fördelar, vilket de också fått”.

Men ingen har satt strålkastarljuset i ansiktet på dem, pumpat dem på frågor om varför de till synes glada i hågen fortsatte jobba i hans källare, varför de inte anmälde honom, och om de verkligen befann sig på just den där platsen den 7 december 2004?

Kvinnor kan ju också ljuga. Precis som män. Ha smutsiga motiv och smida ränker.

Varför gick hon ut och åt dyra middagar med kulturprofilen? Har hon tänkt på hur hans familj drabbas?

Och har inte DN med sin ”agendasättande journalistik” på jakt efter fina priser ett intresse av att rasera Sveriges mest högfärdiga kulturinstitution?

 

LÄS ÄVEN: Karin Olsson: Därför ska Lena K ta tillbaka Heimerson

 

Hur solitt Matilda Gustavssons reportage än är – hon har sagt att alla händelser som saknar vittnen styrkts med mejlkonversationer, närståendes utsagor, dagböcker och terapeuter – kan man säkert hitta några glipor att kila in frågetecken i. 

Det är till exempel inte alltid lätt att säga när en frivillig sexakt övergår till något som inte längre är det. Kanske fattar inte ens kvinnan det helt och fullt förrän efteråt.

Och då kan man ju fråga sig om det var rätt att publicera. Man raserade inte bara Jean-Claude Arnaults och Katarina Frostensons liv, utan i förlängningen hela Svenska Akademien. 

Publicitetsskadan är enorm.

Det flesta förstår nog vid det här laget att mitt resonemang ovan är en tankeövning. Själv ser jag ingen anledning att nagelfara reportaget. Jag tror att det som står där är sant och tycker att Svenska Akademien själv är skyldig till sitt förfall.

Men jag utesluter inte att vi på sikt kan komma att få se en granskning av det här slaget. Och låt den i så fall komma. Reportrar ska kunna undersöka vad de finner relevant och jag har svårt att se att det i grunden skulle förändra något.

 

LÄS ÄVEN: Karin Olsson: Så kan TV4-miljarderna förändra koncernen Bonnier

 

Dock sätter mitt exempel fingret på hur besvärlig metoo-journalistiken är. Polisen misslyckas i de flesta fall med att hitta bevis vid helt nyanmälda sexbrott. Metoo-händelserna har inte sällan inträffat för många år sedan.

Under den tiden har såväl människors attityder till sexuella trakasserier och övergrepp, samt lagstiftningen förändrats radikalt. 

Det som förr ansågs vara ett grisigt beteende, kan i dag klassas som kriminellt. Vi fick bara häromveckan en samtyckeslag. 

Kanske är det inte så konstigt att åsikterna om metoo och journalistiken om den ofta tycks följa ett mönster. Fler män än kvinnor verkar skeptiska. 

Äldre är också mer tveksamma än yngre. Är du man och medelålders eller äldre är nog chansen ganska hög att du anser att metoo hade drag av masspsykos.

Debatten som nu pågår om metoo och journalistiken är oundviklig. I slutändan är den säkert också mycket nyttig. 

Vem som ska ta intryck och på vilket sätt är däremot fortfarande en öppen fråga.

 

Karin Olsson är ställföreträdande ansvarig utgivare och kulturchef. Nästa vecka skriver chefredaktör Thomas Mattsson Mediekollen.

 

FOTNOT. Jean-Claude Arnault nekar till alla anklagelser om sextrakasserier och övergrepp.

 

 

HÄNT I VECKAN

FEJKAD DÖD

Den ryske författaren Arkadij Babtjenko och ukrainska säkerhetstjänsten lurade hela världens medier att han hade mördats. 

FOLKBILDARE

Katarina Wennstam har skrivit de viktiga böckerna ”Flickan och skulden” och ”En riktig våldtäktsman”. I veckan folkbildade hon i ämnet i ”Aktuellt”.

TYSTNADSKULTUR

Migrationsforskaren Joakim Ruist skapade tv-historia, också det i ”Aktuellt”, när han vägrade ställa upp på programledarens frågor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!