Varuhus drar tillbaka tröja efter kritikstorm

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Hiphop-gruppen Mohammed Ali, som Mohammed Ryback är en del av, la upp en bild på en T-shirt med ett tryck som har kommit att väcka starka reaktioner. "Vem betalar 1499 kr för en rasistisk t-shirt? Vem godkänner ens det här för försäljning?" skrev de på Twitter.

Mohammed Ryback reagerade när han fick se t-shirten vars tryck anses vara en rasistisk nidbild.

Nu har varuhuset valt att dra tillbaka tröjan.

– Med alla debatter som har varit om black face tänker man att företag ska ha börjat tänker lite mer normkritiskt, säger Mohammed Ryback.

Hiphop-gruppen Mohammed Ali, som Mohammed Ryback är en del av, la upp en bild på en T-shirt med ett tryck som har kommit att väcka starka reaktioner.

"Vem betalar 1499 kr för en rasistisk t-shirt? Vem godkänner ens det här för försäljning?" skrev de på Twitter.

T-shirten såldes på NK i Stockholm och reaktionerna på Twitter har varit många - och arga.

– Jättemånga var arga. Det spred sig som ringar på vatten, säger Mohammed Ryback till Expressen.se.

Han reagerade starkt när han såg tröjan på NK.

– Det är år 2014 och man kommer fortfarande undan med rasistiska - och sexistiska nidbilder. Med alla debatter och diskussioner som har varit om black face tänker man att företag ska ha börjat tänka lite mer normkritisk och använda andra analytiska verktyg innan man godkänner någonting.

NK plockar bort plagget

Nu väljer NK att sluta sälja t-shirten.

– Sedan det blev känt för oss att NK Herrtrend säljer Dsquared2 t-shirten med ett tryck som väcker anstöt har vi, i samråd med det företag som driver avdelningen, omedelbart plockat bort produkten ur sortimentet, säger Karolina Solberg, pressansvarig på NK, till Nyheter24.

Hon utvecklar resonemanget för Expressen.se:

– Om vi säljer produkter som är rasistiska eller kan tolkas som rasistiska finns det ingen poäng i att fortsätta ha dem. Det är klart att vi ska plocka bort dem ur vårt sortiment.

Mohammed Ryback tycker att det är positivt att NK har fattat det beslutet, men anser att varuhuset borde ha agerat tidigare.

– Det är första steget. NK:s pressansvarige har mejlat mig och sagt att de ska ta bort t-shirten och att de ber om ursäkt om det väckte anstöt eller om folk upplever det så. Men det är alltid samma grej att man tar bort det när det väcker anstöt. Måste det gå så långt att det måste väcka anstöt innan man reagerar och inser att det inte är så smart att sälja, säger Mohammed Ryback.

Professor: Omdömeslöst

Sten Hagberg, professor i kulturantropologi, tycker att det är omdömeslöst att sälja T-shirten.

– Det är förfärligt. Jag tycker att det är en väldigt tydlig rasistisk bild och problemet är, hur kommer det sig att den här galna idén inte stoppades. Sverige måste någon gång göra upp med sin afrofobi. Unkna, ingrodda strukturer och mönster dyker upp med sitt fula tryne hela tiden. Vi har en postkolonial diskussion som vi måste ta. Jag tycker att det här är väldigt grovt och nu har NK gjort det enda rätta.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.