Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Köer på Arlanda – Swedavia varnar om resehelgen

Peder Grunditz, COO Swedavia AB, intervjuas i DiTV
Köproblemen på Sveriges största flygplats har pågått i månader.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Kökaoset på Arlanda fortsätter.

Nu varnar Swedavia för långa väntetider under resehelgen – och situationen uppmärksammas av tidigare utrikesministern och diplomaten Jan Eliasson.

”Det kaos som råder på Arlanda skadar Sveriges rykte i världen mer än vi anar.”, skriver han på Twitter.

Köproblemen på Sveriges största flygplats har pågått i månader.

Situationen på Arlanda kan också bli ännu värre under Kristi himmelfärdshelgen när många väljer att resa.

– Det är en ganska låg grundbemanning i säkerhetskontrollen som gör att det är trångt bitvis. I kombination med att resandet generellt har ökat under våren och mer under sommaren, och att det är en särskilt intensiv helg just nu, så är det lite ansträngt där ute under morgonen, säger David Karlsson, pressansvarig, tidigt på torsdagen.

En av de som reagerat på situationen är Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice generalsekreterare för FN.

Han skriver på Twitter att han själv har hört historier om vad köerna kan leda till – och vill se krisåtgärder.

”Har under den senaste tiden hört en rad skräckhistorier om köer, förseningar, missade flighter och möten mm. En krisgrupp för omedelbara åtgärder bör upprättas mellan berörda myndigheter och företag.”.

https://twitter.com/JanKEliasson/status/1529475859295379456?s=20&t=v5x8t07tey4UCrn4nnNfZg

”Vi gör allt vi kan”

Enligt Swedavia kan köerna nu på Kristi himmelsfärdsdagen lätta under förmiddagen. Men under eftermiddagen brukar det återigen bli ett högt tryck ute på flygplatsen.

”Vi beklagar situationen och uppmanar resenärer att vara ute i god tid.”, skriver Swedavia på sin hemsida.

De skriver också att de väljer att inte visa aktuell väntetid på hemsidan och appen när den överstiger 45 minuter.

David Karlsson, pressansvarig, säger att de gör allt de kan för att förbättra situationen, både genom olika lösningar på flygplatsen och genom att försöka rekrytera.

– Det är jättetråkigt för alla som påverkas av långa köer, det är ingenting som vi vill. Det är inte den bästa starten som våra resenärer kan få på sina resor och vi gör allt vi kan för att underlätta situationen.

”När det är din tur att gå genom kontrollen, var redo., uppmanar Swedavia.

De ber alla att kolla med sitt flygbolag när incheckningen för resan öppnar.

VET DU MER? HAR DU BILDER?

• Kontakta Expressen på tipsa@expressen.se eller skicka SMS/MMS till 0790643643

• Här kan du läsa mer om hur du tipsar Expressen


Se också:

Flera personer har missat sina flyg på grund av väntetiden

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.