Så här ser den fejkade artikeln ut. Observera att Expressen inte är avsändare till artikeln.Så här ser den fejkade artikeln ut. Observera att Expressen inte är avsändare till artikeln.

Så här ser den fejkade artikeln ut. Observera att Expressen inte är avsändare till artikeln.

Till läsare som stöter på denna artikel vill Expressen poängtera att man inte ska lämna ut några kontouppgifter, namn, mejladress eller liknande. Men, om du har lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.Till läsare som stöter på denna artikel vill Expressen poängtera att man inte ska lämna ut några kontouppgifter, namn, mejladress eller liknande. Men, om du har lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.
Till läsare som stöter på denna artikel vill Expressen poängtera att man inte ska lämna ut några kontouppgifter, namn, mejladress eller liknande. Men, om du har lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.

Varning för fejkad "Expressen"-artikel

Publicerad

En bluffartikel som felaktigt utger sig vara från Expressen cirkulerar på nätet.

Den senaste tiden har flera liknande artiklar florerat.

Bluffmakarna utlovar en Samsung-mobil för 19 kronor.

Ytterligare en i raden av bluffartiklar som utger sig för att komma från Expressen cirkulerar för närvarande på nätet.

Artikeln har rubriken: "Hur svenskar får en Samsung Galaxy S7 Edge för bara 19 kr". Tidigare har liknande artiklar, fast där en Iphone utlovas, cirkulerat under Expressens logotyp.

Artikeln är en bluff och har inget med Expressen att göra och Expressen är inte avsändare. I adressfältet, som dock inte går att nå, står det "express.com-mobile.design".

Bluffartikeln är välgjord, har korrekta telefonnummer till Expressen och ett fejkat artikelfält.

Lämna inte ut uppgifter

Till läsare som stöter på denna artikel vill Expressen poängtera att man inte ska lämna ut några kontouppgifter, namn, mejladress eller liknande.

Men, om du har lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.

Tidigare har Anders Olofsson på Nationellt bedrägericentrum gett allmänna rekommendationer om hur man ska förhålla sig till suspekta sidor på nätet. Han manar till försiktighet.

– Källkritik är viktigt och på nätet. Om något verkar för bra för att vara sant så är det ofta fallet. Det är ett slitet uttryck, men det gäller fortfarande. Det finns ingen som ger bort en Iphone för det priset, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag