BRÄNDES AV MANET. Semestern på Klong Dao Beach på Koh Lanta slutade i tragedi. för två dagar sen dog 11-åriga Moa Bergman efter att ha bränts av en manet när hon badade. Enligt hennes pappa Michael kunde olyckans tragiska utgång ha undvikits om sjukvårdspersonalen haft bättre utrustning. Foto: PRIVAT
BRÄNDES AV MANET. Semestern på Klong Dao Beach på Koh Lanta slutade i tragedi. för två dagar sen dog 11-åriga Moa Bergman efter att ha bränts av en manet när hon badade. Enligt hennes pappa Michael kunde olyckans tragiska utgång ha undvikits om sjukvårdspersonalen haft bättre utrustning. Foto: PRIVAT

"Vården var under all kritik"

Publicerad
Uppdaterad
11-åriga Moa Bergman dödades av en brännmanet på den thailändska paradisön Koh Lanta. Hennes pappa kämpade förgäves för att få i gång hennes hjärta.
- Moa var precis som på bilden - alltid ett leende och alltid nya upptåg, säger Michael Bergman.
Fem dagar tidigare hade föräldrarna gift sig på Klong Dao Beach. Moa och hennes tolvåriga storasyster var brudnäbbar.
Nu lekte tjejerna på en luftmadrass några meter från stranden.
Plötsligt hördes ett fasansfullt skrik.

Försöker få igång hjärtat

Moa hade simmat rakt in i en jättemanet. De livsfarliga tentaklerna kletade fast runt hennes kropp.
En och en halv timme senare rusar hennes pappa in på sjukhuset. Han är brandman och utbildad sjukvårdare. Desperat försöker han få i gång dotterns hjärta med kompressioner.

"Hennes läppar var blå"

- Jag såg att det var för sent. Hennes läppar och nagelband var redan blå. Det är tydliga tecken på syrebrist, berättar Michael Bergman.
En stund senare dödförklaras dottern.
Moa förlorade medvetandet redan på stranden. En sjuksköterska och en brandman försökte förgäves återuppliva henne.
Med rätt sjukvårdsutrustning hade de förmodligen lyckats, tror pappan.

"Ingenting fungerade"

- Ingenting fungerade. Det kom en akutbil med defibrillator, men det fanns inga batterier. Sen satte sjukvårdarna en nål i foten för att ge insulin, men det började inte ens att droppa. Vården var under all kritik, säger han.
Semestern började med åtta dagar i Khao Lak. Familjen hade promenerat på stranden, där tusentals människor dödades i tsunamin, och tittat på bilderna till minne av alla förlorade barn.
- Vi gick där och tänkte "fy fan vilket elände de har haft". Och så hamnar man själv i samma situation en vecka senare. Det är så ofattbart.

"Världens underbaraste"

Michael Bergman gråter när han berättar. Om olyckan. Och om tjejen som alltid skrattade och älskade äventyr.
- Hon var världens underbaraste. Det man ser på bilden, ja så var det jämt. Hon ville alltid att det skulle hända någonting.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag