Mattias Bexander, 24, hittade sin morfar på vårdcentralens toalett. Då hade han varit där i sex-sju timmar. Foto: PrivatMattias Bexander, 24, hittade sin morfar på vårdcentralens toalett. Då hade han varit där i sex-sju timmar. Foto: Privat
Mattias Bexander, 24, hittade sin morfar på vårdcentralens toalett. Då hade han varit där i sex-sju timmar. Foto: Privat
Celina Bexander, 25. Foto: PrivatCelina Bexander, 25. Foto: Privat
Celina Bexander, 25. Foto: Privat
Boo vårdcentral utanför Stockholm skärper nu sina rutiner. Foto: GoogleBoo vårdcentral utanför Stockholm skärper nu sina rutiner. Foto: Google
Boo vårdcentral utanför Stockholm skärper nu sina rutiner. Foto: Google

Vården glömde bort Bo, 77 – på toaletten

Publicerad

Bo, 77, åkte med färdtjänst till Boo vårdcentral utanför Stockholm – men somnade på vårdcentralens toalett och glömdes kvar vid stängning.

Nu skärper vårdcentralen sina rutiner.

– Nu gick det bra till slut men det kunde ha gått mycket sämre, säger Mattias Bexander, 24, som till slut hittade sin morfar på toaletten.

Bo, 77, hämtades vid 10.45-tiden förra måndagen av färdtjänsten för att besöka Boo vårdcentral utanför Stockholm, som Nacka-Värmdö-Posten var först med att berätta.

När han inte hörde av sig efteråt blev hans anhöriga oroliga. Vid 17-tiden åkte hans dotter till vårdcentralen. 

– Hon fick höra i receptionen att han inte var kvar utan hade gått därifrån vid lunchtid. De sa att de hade kontrollerat alla toaletter och att det var rutin, säger Celina Bexander, 25, barnbarn till Bo.

Celina ringde till olika sjukhus i Stockholm och även färdtjänstbolaget.

– Jag fick höra att han bara hade åkt en resa, resan till vårdcentralen.

Städerska öppnade upp vårdcentralen

Samtidigt åkte andra anhöriga till vårdcentralen och fick igen höra att personalen hade kontrollerat alla toaletter.

Vid 18-tiden kom Celinas kusin Mattias dit. Det var stängning men han hittade en städerska i byggnaden som bara kunde spanska och lyckades med Googles översättningsverktyg förklara att han letade efter sin morfar. När städerskan öppnade upp upptäckte Mattias att en av toaletterna var låst inifrån. 

– Jag jobbar som hantverkare och tog fram en kniv ur byxorna och fick upp låset. Jag slet upp dörren och då satt morfar på toaletten och sov. Han vaknade till och jag blev bara så lättad att han var vid medvetande. 

Bo var väldigt utmattad men somnade när han kom hem och behövde ingen vård. Hans anhöriga vill ge en stor eloge till städerskan. 

– Utan henne hade vi inte kommit in. Man vet inte vad som hade kunnat hända. Han hade ju varit borta i sex-sju timmar. Det är väldigt dåligt att de sa att de hade tittat igenom toaletterna när de inte hade det, säger Mattias.

Vårdcentralen skärper rutinerna

Vårdcentralens chef Lena Pomerleau säger till Nacka-Värmdö-Posten att Bo är välkänd av dem och normalt efter varje besök sitter utanför och vänta på färdtjänsten. Hon berättar att han inte hade bokat någon färdtjänst från vårdcentralen och att det dröjt innan han rapporterats saknad.

En i personalen ansvarar att gå igenom lokalen innan stängning.

– Den personen såg att en av toaletterna var låsta, men uppfattade att det var någon från personalen som var där inne, men fick inget gensvar. Den som kontrollerade borde ha gått tillbaka och säkerställt att toaletten sedan var tom. Att det inte skedde ser vi allvarligt på, säger Lena Pomerleau till Nacka-Värmdö-Posten och menar att man nu alltid ska kolla att alla toaletter är upplåsta.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag