Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Var tionde trafikolycka misstänkt självmord

Bild från misstänkt självmordsförsök i trafiken 2012. Foto: Polisen
Agne Svensson.

Johan Johansson från Ronneby var djupt deprimerad och körde av vägen för att ta sitt liv.

Han blev svårt hjärnskadad och genomgår nu rehabilitering med osäkra utsikter.

Var tionde dödsolycka i trafiken misstänks vara självmord - med runt 25 människor varje år som kör in i tunga lastbilar och bergväggar eller kastar sig framför bilar.

FAKTA

2010

Dödsolyckor i trafiken: 266

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 16

Andel självmord av dödsfallen i trafiken: 5,7%

2011

Dödsolyckor i trafiken: 319

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 23

Andel självmord av dödsfallen i trafiken: 6,7%

2012

Dödsolyckor i trafiken: 286

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 36

Andel självmord av dödsfallen i trafiken: 11,2%

2013

Dödsolyckor i trafiken: 260

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 28

Andel självmord av dödsfallen i trafiken: 9,7%

2014

Dödsolyckor i trafiken: 270

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 25

Andel självmord av dödsfallen i trafiken: 8,5%

2015

Dödsolyckor i trafiken: 260

Olyckor utöver dessa som klassades som självmord: 30–40

(Preliminära siffror, de exakta siffrorna släpps den 27 april.)

Stödlinjer - för dig som mår dåligt

Självmordslinjen: Öppet dygnet runt alla dagar. Telefon: 90101

Nationella Hjälplinjen: Alla dagar klockan 13-22. Telefon: 020-22 00 60

I akuta situationer kan man ringa polisen på 112

#stödrektorJohan

En särskild stödfond för Johan Johanssons väg tillbaka startade i november förra året. Pengarna som kommer in ska finansiera hans rehabilitering.

Källa: stödrektorjohan.se

Sverige är i dag ett av världens trafiksäkraste länder. Dödsolyckorna i trafiken har minskat med mer än hälften sedan riksdagen 1997 beslutade om Nollvisionen.

Förra året miste 260 personer livet på landets vägar, enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen. Var tionde dödsolycka har orsaker som är svårare att motverka - eftersom de misstänks vara självförvållade.

Ofta blir förare av tunga lastbilar ofrivilliga deltagare i tragedierna när bilister använder deras fordon för att ta sina liv. För självmordsbilisten kan det vara över på ett ögonblick, medan chauffören i lastbilen kan få brottas med skuldkänslor och grubblerier resten av livet.

– Tänk dig en bil som kommer körande rakt emot dig. Du har en hundradels sekund på dig att fatta ett beslut, säger Bengt Ramlid, präst och lastbilschaufför som ger stöd till drabbade förarkolleger.

– Först kommer skuldkänslorna. Kunde jag ha gjort något annorlunda? Kunde jag ha bromsat eller väjt?

– Sedan kommer, man får nog kalla det så, viss ilska. Varför ska jag som oskyldig behöva råka ut för detta? Varför utsätter de mig för det här? säger han.

Bengt Ramlid har telefonjour för drabbade chaufförer inom ramen för Kollegahjälpen, som drivs av fack och arbetsgivare.

Fick svåra hjärnskador

Ett uppmärksammat självmordsförsök i trafiken ägde rum i Blekinge midsommarafton 2014. Rektor Johan Johansson från Ronneby var djupt deprimerad sedan han av kommunen pekats ut som syndabock och avstängts från sitt arbete efter mordet på den åttaåriga flickan Yara Alnajjar som misshandlades till döds av sina vårdnadshavare i Karlskrona våren 2014. Rektorn hade flera gånger kontaktat socialförvaltningen och uttryckt sin oro för flickan, men kommunen ansåg inte att det var tillräckligt.

– Johan var svårt deprimerad. Han körde i väg i rasande fart. Han körde rakt in i skogen, säger hustrun Karin Johansson.

– Han fick mycket svåra hjärnskador. Han har låg medvetandenivå, vi försöker kommunicera med handtryckningar. Det fungerar ibland, beroende på hans dagsform.

– Det är en mycket långvarig rehabiliteringsprocess. Men vi ger inte upp. Vi ser små framsteg, säger hon.

Har säkrat tre års rehabilitering

Grannen Bengt-Åke Claesson leder en stödgrupp som samlar in pengar till Johan Johanssons rehabilitering. Han säger att de har säkerställt minst tre års rehabilitering. Hälften av beloppet fick man in på en uppvisningsmatch i hockey i januari med deltagande av kända hockeyprofiler. Johan Johansson, 44, var tidigare spelare i hockeyklubbar som Växjö Lakers, Tingsryd och Troja-Ljungby.

Trafikverket har tillsammans med Transportstyrelsen och Rättsmedicinalverket utvecklat en metod för att sålla ut självmord bland dödsolyckorna.

– Vi granskar ungefär 50 fall per år. Av dem brukar det vara 25 fall som vi klassar som självmord. Det ska väldigt mycket till för en sådan klassning, säger Kenneth Svensson, säkerhetsanalytiker vid Trafikverket.

– Finns det avskedsbrev är det väldigt uppenbart. Men i flera fall är det inte så utan man får leta efter bakomliggande orsaker som långvarig depression, uttalanden om livsleda, skilsmässa eller förlorat jobb. De här bakgrundsfaktorerna, tillsammans med ett misstänkt händelseförlopp, kan ligga till grund för vår bedömning, säger Kenneth Svensson.

De vanligaste metoderna för självmord i trafiken är att som bilist frontalkrocka med ett tungt fordon eller att som fotgängare kasta sig ut framför en sådan lastbil - tyvärr är det ganska vanligt. Tittar man på självmorden i trafiken är det ungefär 50 procent av fallen som går till på det viset. Det är så klart ett arbetsmiljöproblem för yrkeschaufförer, säger Kenneth Svensson.

"Hade inte en chans att väja"

I maj 2013 körde lastbilschauffören Agne Svensson sitt 24 ton tunga ekipage på E6 på väg från Kungälv. Plötsligt rusade en man ut i vägbanan. Han skadades svårt och dödförklarades senare på sjukhus.

– Jag såg att det stod en bil vid sidan av vägen och att en man stod bakom bilen. Det såg ut som om han väntade på att jag skulle köra förbi. Men plötsligt tog han stora kliv rakt ut i vägen. Jag hade inte en chans att väja. Jag bromsade så mycket jag kunde, berättar Agne Svensson.

Det första han gjorde var att ringa SOS. Han klarade inte av att gå ut ur förarhytten.

– Det var fruktansvärt. Det är något som förföljer mig fortfarande, och dyker upp då och då, till exempel när jag kör förbi olycksplatser, säger han.

Dagen efter fick Agne Svensson ett samtal från polisen som berättade att man hittat ett brev i mannens lägenhet.

– Det förklarade alltihop. Jag förstod att jag bara varit ett redskap för mannen som ville begå självmord, säger han.

I början hade Agne Svensson skuldkänslor och funderade på om han hade kunde ha gjort något mer för att undvika att köra på mannen. Sedan kom ilskan och känslan av att ha blivit utnyttjad.

Räcken kan hjälpa i vissa fall

Myndigheterna försöker få ned antalet självmord i trafiken genom att bygga bort dem. Många självmord är impulshandlingar, enligt forskningen. Så om man gör det svårare för människor att ta sitt liv kan det hända att de avstår.

– En stor andel av fallen är ju mötesolyckor och där kan man bygga mitträcken. Vi har problematik med broar som människor hoppar från, även där kan man sätta upp räcken, säger Kenneth Svensson på Trafikverket.

– I 50 procent av fallen med allvarliga självmordsförsök tar det mindre än tio minuter från beslutet till själva handlingen. Försvårar man handlingen är det inte säkert att personen gör det här på någon annan plats eller gör det senare. Forskningen visar även att nio av tio som försökt begå självmord dör av naturliga orsaker senare i livet, säger han.

Ett annat misstänkt självmord i trafiken ägde rum inom Norrbottens läns landstings ansvarsområde. Under rubriken "Psykiatripatient avled i bilolycka som misstänks vara självmord" skriver landstinget i september förra året på sin hemsida att en medelålders patient med "mångårig kontakt med psykiatrin" har dött i en bilolycka där omständigheterna tyder på självmord. Händelsen är anmäld enligt Lex Maria. På Norrbottens läns landsting vill man inte kommentera ytterligare av hänsyn till de anhöriga och för att man generellt är återhållsam med publicitet i självmordsfall.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!