Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Sjöstedts val: Bromma – som han vill skrota

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Jonas Sjöstedt på planet från Bromma.
Foto: Läsarbild

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt flög på tisdagen med Gotlandsflyg Bromma–Visby tur och retur.

På Gotland talade han i lokalradion om att Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill lägga ned Bromma flyg.

Att flyga från Bromma – rimmar det inte lite illa med åsikten att lägga ned Bromma?

– Nej, nu är det valrörelse och bråttom, säger Sjöstedts pressekreterare Jose Gutierrez till Expressen.

Jonas Sjöstedt har inte tid att prata när Expressen ringer, ty han håller just på att äntra Gotlandsflygs plan från Visby till Bromma.

Det har länge varit känt att Vänsterpartiet och Miljöpartiet sagt sig kräva att Bromma flygplats läggs ned om de kommer till regeringsmakten med Socialdemokraterna.

I stället vill man bygga 50 000 bostäder plus arbetsplatser på flygplatsområdet.

Moderniseras

Men Socialdemokraterna har inga sådana tankar utan anser att statens avtal med det statliga flygplatsbolaget Swedavia gäller – och Swedavia satsar en miljard kronor på att förnya och modernisera Bromma flyg.

I en intervju i Radio Gotland i dag upprepade Jonas Sjöstedt partiets vilja att lägga ned Bromma flygplats.

– Det är en gammal ståndpunkt, inget nytt i det, säger Jose Gutierrez.

Han tycker inte att det är så konstigt att Sjöstedt valde Gotlandsflyg från Bromma i stället för SAS från Arlanda – eller färjan från Nynäshamn – eftersom det är bråttom under valrörelsen.

– I normala fall skulle vi ha åkt båt, säger Jose Gutierrez.

Snabbfärjorna drar

Men snabbfärjorna är ju kända för att dra oerhörda mängder bränsle och släppa ut dubbelt så mycket koldioxid som för tio år sedan. Om det säger Jose Gutierrez:

– Det kommer nya båtar.

Gotlänningen Pigge Werkelin, grundare av Gotlandsflyg och flera andra små regionala flygbolag som trafikerar Bromma, säger till Expressen:

– Det Sjöstedt säger är galet tänkt. Lägger man ned Bromma flygplats försvårar man för flygets konkurrens. Dessutom blir biljetterna dyrare och flygtiden längre. Vi har räknat ut dörr-till-dörr-resan från Visby till Stureplan i Stockholm blir en och en halv timme längre om vi tvingas flyga till Arlanda.