Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

S: 27 miljarder till att rusta upp järnvägen

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

Socialdemokraterna vill rusta upp järnvägen för 27 miljarder kronor. Vägslitageavgifter ska finansiera kostnaden.

Finansminister Anders Borg ratar förslaget och menar att det inte är genomförbart.

Men varken Moderaterna eller Socialdemokraterna kan lova när svenskarna kan börja åka höghastighetståg.

S-ledaren Stefan Löfven kallade till presskonferens på måndagen och presenterade partiets förslag på hur landets järnvägar ska få ett lyft.

Partiet vill investera 27 miljarder på järnväg och därutöver även 5 miljarder i vägunderhåll och 10 miljarder i järnvägsunderhåll.

– Vi ska investera för framtiden, öka efterfrågan och utbilda rätt kompetens. Vi måste öka kapaciteten och investeringar i godsstråk är avgörande, säger Stefan Löfven.

Dubbelspår Göteborg-Oslo

Socialdemokraterna presenterar en rad sträckor där järnvägen ska rustas upp, bland annat vad gäller dubbelspår mellan Göteborg och Oslo, liksom en ny etapp på Norrbotniabanan.

Däremot kan en byggstart av ett komplett höghastighetsnätverk mellan Stockholm. Göteborg och Malmö inte tas förrän under planperioden 2018-2029. Och först måste en utredning från Trafikverket göras klart.

– Vi tidigarelägger denna utredning. Det är en gigantisk utredning, det är svårt att säga när den kan vara klar. Det kan ta ett par, tre år, säger Löfven.

De underhållsinvesteringar och nyinvesteringar som Socialdemokraterna vill göra ska bekostas med vägslitageavgifter som ska införas för lastbilstrafiken. Partiet hänvisar till Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA, om att en vägslitageavgift kan ge 4 miljarder kronor årligen.

Anders Borg: "Ogenomförbart

Moderaterna är starkt emot en avgift för lastbilstransporten, som redan finns i en rad europeiska länder. Partiet menar att det kommer öka transportkostnaderna med 2,5 procent. Efter Stefan Löfvens pressträff samlade finansminister Anders Borg till en egen pressträff utanför Rosenbad i Stockholm för att kommentera:

– Man talar om ett finansieringsförslag som är ogenomförbart under kommande mandatperiod. Att införa en vägslitageavgift kan tidigast komma på plats, enligt finansdepartementets beräkningar, till 2021. Det handlar om en teknisk komplicerad lösning och en omfattande upphandling som måste klaras av, därtill är det en normal beredningsprocess, säger Anders Borg.

Ni har suttit åtta år vid makten och ännu finns ingen tidsplan på när vi kan ha höghastighetståg i Sverige. 

– Vi har kraftigt ökat infrastrukturinvesteringarna och vi har bland annat nu här i Stockholm klart för förbifarten. Vi har det västsvenska paketet som är på väg framåt. Här har vi fyllt igen hålen från socialdemokraternas tid och accelererat investeringarna.

Du pratar om förbifart Stockholm. Det är en väg, när kommer det höghastighetståg?

– Vi kommer att bygga det så snabbt det går och socialdemokraterna kan inte skynda på den processen en enda krona. De vill därtill stanna med att få stopp på vägbyggandet.

Men hur ska ni finansiera det och när ska höghastighetstågen vara på plats?

– Vi har lagt en bred plan för detta i Sverigebygget. När Socialdemokraterna nu kallar till presskonferens är huvudproblemet är att de har en ogenomtänkt och ogenomförbar politik som inte kan genomföras tidigast 2021.

Och när kommer vi då kunna åka höghastighetståg med en moderatledd regering?

– Ja, betydligt snabbare än en socialdemokratisk regering som fortsätter att missköta finanserna.

FAKTA

Dessa sträckor vill Socialdemokraterna rusta upp:

Järnvägsutredning höghastighetsjärnväg Malmö/Lund - Stockholm- Göteborg.

Ny höghastighetsbana Malmö/Lund-Norra Skåne.

Järnvägsutredning dubbelspår Göteborg-Oslo (Öxnered-Halden).

Hamnbanan i Göteborgs hamn, sista etapp dubbelspår.

Fyrspår Stockholm-Uppsala (Skavstaby-Uppsala).

Ostkustbanan, dubbelspår ytterligare etapp.

Norrbotniabanan, ny järnväg etapp Umeå-Dåva.

Dubbelspår Hallsberg-Degerön (Hallsberg-Åsbro).

Sydostlänken, upprustning och ny järnväg Älmhult-Olofström-Karlshamn.