Vid 14-tiden i går samlade statsminister Fredrik Reinfeldt de moderata statsråden till ett informationsmöte i partihögkvarteret på Stora Nygatan i Stockholm.
Där presenterades den nya kampanjen av partiets länsordförande Catharina Elmsäter-Svärd, tillika infrastrukturminister, och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin.
Kampanjen, som förberetts i flera månader och utformats av reklambyrån Honesty, drar i gång i samband med statsministerns sommartal vid Norrmalmstorg i Stockholm på lördag.
Det genomgående budskapet: "Om de rödgröna får bestämma kan vi säga ajöss till många bra saker."
Fredrik Reinfeldt och övriga partiledningen godkände kampanjen under mötet på onsdagen.
- Den är värderad till 24 miljoner kronor, konstaterar kommunikationschefen Elisabeth Somp, och berättar att partiet bland annat bokat annonsplatser på bussar, i tunnelbanan, i tidningar och digitalt.
M satsar över 55 miljoner
Under gårdagens möte fick ministrarna också se partiets nationella valfilmer som presenteras på en presskonferens klockan tio i dag. Moderaterna satsar över 55 miljoner kronor på valkampanjen inför riksdagsvalet.
Stockholmsmoderaternas kampanj består av valaffischer med nio olika budskap. Meddelandet om att rutavdraget försvinner med de rödgröna är det som ska spridas mest.
Affischerna om krogmomsen kommer att placeras där det finns många restauranger, bland annat vid Stureplan och Hötorget i Stockholm.
Partiets kommunalråd och andra tunga företrädare i Stockholmsregionen har kallats till ett informationsmöte först i eftermiddag. Samtidigt presenteras kampanjen i ett pressmeddelande från valledningen i huvudstaden, enligt uppgifter till Expressen.
En rejäl försvarskänga
Enligt en källa i partihögkvarteret uttryckte statsministern i går särskilt gillande av affischen med budskapet om de rödgrönas inställning till försvaret: "Boom! Där rök försvaret".
Den affischen sätts upp vid Östermalmstorg och Karlaplan i Stockholm, där Moderaterna tror att flest "försvarsvänner" bor.
Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, är kritisk.
- Kampanjen är ett utslag av "negative campaigning". Jag vet inte om jag skulle kalla det desperat, men det är ju en extremt onyanserad kampanj, för att uttrycka det milt. Det tyder snarast på att Moderaterna inser att man inte har något att förlora men kanske en del att vinna på att mobilisera alliansväljare och i att underförstått peka på sin egen duglighet, säger Demker.
- Det är ett väldigt hårt tonläge - men med en månad kvar till valet är det inte helt oväntat, konstaterar statsvetaren Peter Santesson, chef för opinions- och väljaranalys på Demoskop.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd försvarar kampanjen.
- Det är ren och skär sakupplysning, säger hon till Expressen.
Men är det inte bättre att berätta vad man själv vill göra än att hoppa på motståndarna?
- Fast det är ganska tydligt vad vi vill göra. Vi är också tydliga med att visa var vi har konflikten. Vi måste ha en konflikt i de frågor där det faktiskt är en konflikt. Vi vill ha i gång debatten.
"De vill slinka undan"
Stockholms finansborgarråd Sten Nordin:
- Det här är frågor som är viktiga för oss politiskt och vi beskriver vad en rödgrön regering kan innebära. Oppositionen har valt att vara som en tvål i ett badkar, de vill helst slinka undan men det tänker vi inte låta dem göra.
Statsvetarprofessor Henrik Oscarsson, föreståndare för SOM-instutitet vid Göteborgs universitet, konstaterar att det inte är något nytt med negativt kampanjande och på frågan om M-ledningen har anledning att vara desperat svarar han:
- Med ett så stort underläge i starten av en valrörelse finns givetvis anledning att vara orolig. Många gamla Alliansväljare måste övertygas om att återvända. Man vill bidra till att ge dem kalla fötter nu när det verkligen gäller.
Mycket talar för maktskifte
Peter Santesson på Demoskop:
- Läget ser inte bra ut. Har de något på lager är det dags att plocka fram det nu. De har tiden emot sig och det ser allt svårare ut för dem.
Enligt en opinionsundersökning i Stockholms stad som gjorts av Demoskop på uppdrag av Miljöpartiet, och som publiceras av Dagens Nyheter i dag talar mycket för maktskifte i stadshuset. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet får tillsammans 50,8 procent av rösterna. Alliansen får 38,4 procent.
Missa inga nyheter – ladda ner Expressens app för iOS eller Android.