Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Läraren: "Tycker
inte det är bra"

Maria Lindroth, 57, Stockholm, lärare i matte och SO på Trädgårdsstadsskolan i Tullinge.
Liselott Lindell, 38, Norrköping, är svenskalärare på Råsslaskolan.

Utbildningsminister Jan Björklund har övertygat sina allianskamrater om att införa ordningsbetyg i skolan.

Men kritiken har inte låtit vänta på sig.

- Jag tror inte på ordningsbetyg. Det kommer inte att ge någonting, säger läraren Maria Lindroth, 57.

I alliansens gemensamma valmanifest kommer ordningsbetyg i högstadiet och gymnasiet att ingå, som SVT först rapporterade om.

Jan Björklund anser att ordningsbetyg är en av många åtgärder som måste till för att bringa ordning i stökiga klasser, särskilt på högstadiet.

– Inte minst för de svaga elevernas skull måste vi skapa studiero i den svenska skolan. Ordningsomdöme är ett sätt att öka arbetsron i skolan, säger utbildningsministern till Expressen.

Men lärarförbunden har sedan länge varit kritiska till förslaget.

Och de backas upp av lärare.

"Tror inte på ordningsbetyg"

Maria Lindroth, 57, Stockholm, lärare i matte och SO på Trädgårdsstadsskolan i Tullinge.

Hon säger:

- Jag tror inte på ordningsbetyg. Det kommer inte att ge någonting. Jag hade själv det i skolan men det är inget maktmedel. Det är ingen som bryr sig om det. 90 procent av eleverna klarar skolan bra, sedan är det 10 procent som inte gör det och för dem kommer det inte spela någon roll om man inför ordningsbetyg.

- De kommer inte börja sköta sig på grund av detta. Det är inte där problemen ligger. I stället behövs mer lärarkontakt och föräldrakontakt. Jag skulle inte heller vilja ha den makten att kunna sätta betyg på det sättet, varken skolan, lärarna eller eleverna behöver detta.

"Tycker inte det är bra"

Liselott Lindell, 38, Norrköping, är svenskalärare på Råsslaskolan.

Hon delar sin kollegas uppfattning.

- En del av de som är stökiga kommer kanske att bli lugnare. Men jag tycker inte att det är ett bra förslag. I stället behövs mer resurser. Man är ofta ensam med 25 elever, de finns de som stör men som inte har något problem med kunskapen, sedan finns de som inte har förmågan som man vill hjälpa och även de som har förmågan men som behöver mer hjälp. Hellre mer resurser, då skulle det bli lugnare i klassrummet och eleverna skulle få mer hjälp.

- Med ett betyg i ordning kan man ändå prestera bra och få bra betyg i ämnena, men ändå störa andra. De som lägger fram förslagen är inte insatta i verkligheten, det kommer konstiga förslag emellanåt. Jag tror inte att skolresultatet kommer att bli bättre av detta.