Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunskapssatsningen: Mer idrott i skolan

Foto: Jens L estrade

Regeringen föreslår att idrottslektionerna i grundskolan ska öka med 20 procent.

Förslaget lanseras som ett sätt att öka kunskapsresultatet även i andra ämnen.

– Vi vet att eleverna presterar bättre på de teoretiska lektionerna om man rör på sig ofta, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) till Expressen.

Är fler idrottstimmar räddningen för de svenska skolresultaten?

Regeringen föreslår att idrottslektionerna i grundskolan ska öka med 20 procent. Undervisningstiden för ämnet idrott och hälsa ska utökas från 500 till 600 timmar för elever i grundskolan.

– Vi vet att eleverna presterar bättre på de teoretiska lektionerna om man rör på sig ofta, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) till Expressen.

Förslaget innebär att antalet idrottstimmar blir fler än vad det har varit någon gång sedan grundskolan infördes, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Minskar elevens val

En annan orsak till förslaget är att öka välmående och hälsan hos grundskoleelever.

– Att ägna sig åt idrott och fysisk aktivitet är att grundlägga goda och sunda livsvanor för vuxenlivet, säger Jan Björklund.

För att det ska bli möjligt med fler lektioner i idrott minskas samtidigt tiden i motsvarande grad för det som kallas elevens val, från 382 timmar i dag till 282 timmar.

Socialdemokraternas skolpolitiska talesman Ibrahim Baylan vill ha fler idrottstimmar, men tror inte att regeringen har tillräcklig finansiering för förslaget.

– Jag tror att regeringen är optimistisk som säger att man ska öka timmarna, utan att skjuta till resurser. Det finns en risk att det inte blir så mycket av det. För vår del har vi har öronmärkt 2,5 miljard för att satsa på lågstadiet, säger han.

Regeringens förslag bedöms kunna genomföras till läsåret 2016/2017. Skolverket beslutar om hur de extra idrottstimmarna ska fördelas mellan årskurserna.

– Jag tror inte att 100 timmar gör så stor skillnad om man lägger ut det över hela grundskolan. Jag skulle vilja att de här timmarna koncentreras huvudsakligen till lågstadiet för att tidigt grundlägga goda vanor. Jag skulle vilja att regeringen redan nu pekar ut lågstadiet, säger Ibrahim Baylan (S).

Lärare positiv

Kerstin Åkare är lärare i matematik och naturorienterade ämnen på Ekhammarskolan i Upplands bro. Hon är positivt inställd till regeringens förslag.

– Jag kan tänka mig att det är ett bra förslag. För att kunna klara av att ta till sig teoretiska kunskaper, måste man han kondition och ork, säger hon.

Kerstin Åkare har arbetat som lärare i tio år och ser bland sina elever att det är många som är trötta och inte lyckas ta till sig det som sägs på lektionerna.

– Många ungdomar lever i dag ett stillasittande liv med datorer och tv-spel. Det blir oftast väldigt mycket, men kroppen behöver fysisk rörelse för att kunna tillgodogöra teoretiska kunskaper, säger hon.

Kerstin Åkare är vid sidan av läraryrket politiskt engagerad och sitter i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.

– Även Björklund har goda idéer ibland, säger hon.

Kd bakom förslaget

Kristdemokraterna har drivit förslaget om fler idrottstimmar i grundskolan sedan 2013. Partiets skolpolitiska talesperson Annika Eclund är glad över att förslaget nu antas av regeringen.

– Det är precis vårt förslag som år antaget i dag. Vi skulle gärna vilja att man hänvisade till att det är vårt förslag, men jag vet att så här fungerar det praktiska arbetet i alliansen. Vi får alla igenom förslag i förhållande partiets storlek, säger Annika Eclund.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!