Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alliansens nya löfte: 100 000 nya bostäder

På en presskonferens i Visby på onsdagsförmiddagen presenterade Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Göran Hägglund och Annie Lööf den största infrastruktursatsningen i modern tid. Foto: Henrik Montgomery / Tt

Sverigebygget ska rädda alliansen.

På en presskonferens i Visby på onsdagsförmiddagen presenterade Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Göran Hägglund och Annie Lööf den största infrastruktursatsningen i modern tid.

Som Expressen avslöjade redan i går lovas bland annat 100 000 nya bostäder.

Dessutom ska det byggas nya stambanor för höghastighetståg.

Alliansens partiledare kallade till presskonferens i allianstältet i Visby klockan 09.45 i morse.

Där presenterades paketet som kallas ”Sverigebygget”.

Enligt alliansen sträcker sig framtidsinvesteringarna ända fram till 2035 och bidrar till att nå målet om över fem miljoner i jobb till år 2020.

Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Göran Hägglund och Annie Lööf lovade bland annat:

• 100 000 nya bostäder.

• 13 000 nya byggnadsjobb per år fram till 2035.

• Nya stambanor med höghastighetståg på sträckorna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö.

"Tittat på andra länder"

Kostnaderna uppskattas till över 400 miljarder kronor, varav 140 miljarder kronor på stambanorna, 70 miljarder kronor på infrastruktur och kollektivtrafik i storstäder och 200 miljarder kronor på bostäder.

Stockholmsöverenskommelsens metod ska föras över till andra delar av landet, där satsningar på infrastruktur ska kombineras med bostadsbyggande.

– Vi har tittat på andra länder där man använt den här metoden. Markvärdet stiger över en natt när det blir klart att en ny tunnelbana ska byggas, säger Fredrik Reinfeldt.

Han talar om att utreda avgifter som kan tas ut på en sådan värdestegring, och som kan användas för att betala investeringar.

– Man måste få fram mer mark, säger statsministern och tillägger att det spelar stor roll hur reglerna ser ut.

Höghastighetstågen som nu utlovas ska gå i 320 kilometer i timmen och ge en restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar. Detta ska börja byggas 2017 och väntas ta 15 år.

Fridolin välkomnar förslaget

MP-språkröret Gustav Fridolin välkomnar alliansregeringens förslag om satsning på tågen och höghastighetsbanan:

– Jag tycker att det är jättebra att regeringen säger att de vill satsa på tågen. Det har vi sagt länge. Och en ny regering kommer att göra det, säger Gustav Fridolin och tillägger att det kommer att dröja tio år innan regeringens tågsatsning ger resultat.

Gustav Fridolin räds inte om flera partier ger sig in i miljöfrågan som med regeringens tågsatsning.

– Jag tror alla vet vilka som vinner på en valrörelse som handlar om miljöfrågorna, säger Fridolin.

Fridolin kritiserar regeringen för att de inte uppnått 14 av 16 klimatmål. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson, C, försvarar sig mot kritiken:

– Vi har inte klarat av alla våra miljömål men vi har kommit en bra bit på vägen, säger Eskils Erlandsson