Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Alliansen gav efter för Volvo om extra avgift

Näringsminister Annie Lööf, C.Foto: Lisa Mattisson Exp

Volvo har lobbat för att skrota Centerns idé om en registreringsavgift när man köper en bränsletörstig bil.

Och billtillverkaren fick sin vilja igenom.

När alliansen presenterade sitt förslag i går var avgiften borta och ersatt med höjd fordonsskatt.

- Det är svagt av alliansen att de väjer för sådana här kortsiktiga intressen, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Centerpartiet har tidigare drivit frågan om ett Bonus-Malus-system, där den som köper en bränslesnål bil får en bonus, medan den som köper en törstig bil får en avgift, en klumpsumma på tiotusentals kronor.

"Därför vill vi införa ett självfinansierande system likt det som kallas Bonus-Malus i Frankrike. Den som registrerar en ny bil får en större bonus ju lägre utsläpp bilen har och en motsvarande ”malus”, avgift, om den har större utsläpp än snittet", skrev Annie Lööf på DN Debatt i fjol.

Bilindustrin har varit emot detta förslaget och lobbat aktivt för att det inte ska bli verklighet. En klumpsumma som köparen får betala i samband med köpet av fordonet, en så kallad registreringsavgift, skulle kunna drabba försäljningen. Inte minst Volvo, som i dag släpper den nya versionen av sin stadsjeep Volvo XC90, har varit angelägna om att straffavgiften i stället sprids ut på fordonsskatten.

Har framfört önskemål till Lööf

Volvo har framfört sina önskemål till Centerledaren, tillika näringsminister, Annie Lööf.

- Volvo har tagit upp den här frågan med Annie Lööf på möten. De har haft önskemål på hur man ska utforma den här modellen, säger Oscar Sundevall, pressekreterare hos C-ledaren.

Och billtillverkaren fick sin vilja igenom. När alliansen i går presenterade sitt miljöbilspaket hade man lyssnat på Volvo och skrotat Centerns idé om en registreringsavgift. I stället tar man in pengarna mer långsiktigt på fordonsskatten.

- Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN.

"Det blir absurt"

Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, tycker det är "absurt" att Volvo får diktera Sveriges klimatpolitik på det här sättet.

- Det blir absurt att Volvo går in här och lyckas lobba in detta inför ett val. De undanröjer ett väldigt kraftfullt styrmedel. Det som man nu kommit fram till är inte alls lika styrande som det Centern ville från början. Det är svagt av alliansen att de väjer för sådana här kortsiktiga intressen, säger han till Expressen.se.