S köpte nätannonser för tre miljoner i valspurten

Tomas Nordenskiöld om det höjda tonläget i valspurten.
S köpte nätannonser för över tre miljoner kronor, visar en genomgång av journalisten Emanuel Karlsten.
Foto: STELLA PICTURES / STELLA PICTURES
Samtidigt pekas M-ledamoten Hanif Bali ut av Aftonbladet Kulturs granskning om valpåverkan på Twitter.
Foto: Thron Ullberg / Mondial

Under 30 dagar köpte Socialdemokraterna politiska annonser på nätet för över tre miljoner kronor – bland annat via dotterbolag och föreningar, avslöjar journalisten Emanuel Karlsten.

Samtidigt säger journalisten Alberto Escorcia till Aftonbladet Kultur att ”det pågår systematisk valpåverkan i Sverige” via köpta kampanjer på Twitter – och han pekar ut M-riksdagsledamoten Hanif Bali. 

– Rena lögner och fantasier, svarar Hanif Bali. 

Socialdemokraterna har den senaste tiden lagt en halv miljon kronor på politisk annonsering via olika dotterbolag med ”kreativa upplägg”, berättar journalisten Emanuel Karlsten, som granskat Facebooks annonsbibliotek och riksdagspartiernas annonsering i valspurten.

Via partiets dotterbolag Aktuellt i politiken, som är en socialdemokratisk nyhetstidning, och S-föreningen Tankesmedjan Tiden, marknadsförs socialdemokratisk politik i valrörelsen. Det sker bland annat via Facebooksidor som ”Samtidigt i Sverige”, ”Sverige inför verkligheten”, ”Välfärdsupproret” och ”Kvinnofridsupproret”. 

Emanuel Karlsten poängterar att upplägget inte är olagligt, men Socialdemokraterna är det enda partiet som använt dotterbolag för att köpa politiska annonser i sociala medier. 

”Totalt handlar det om en investering på 570 000 kronor under den 30-dagarsperiod som jag undersökt”, konstaterar Emanuel Karlsten på sin hemsida. 

Socialdemokraternas pressavdelning hävdar att tankesmedjan och dotterbolaget är självständiga och finansierade med ett syfte – ”att kunna digitalisera sin verksamhet och sina kunderbjudanden, nå nya målgrupper med idédebatt respektive nyheter i kanaler som exempelvis Facebook, Youtube, Instagram”.

På Facebook nämner Emanuel Karlsten också Vänsterpartiets supporterapp Agera. 

Via den uppmanas medlemmar och sympatisörer att sprida och gilla specifika inlägg i sociala medier ”för att stödja Vänsterpartiet i valrörelsen”. 

M och SD pekas ut i Aftonbladet

Samtidigt hävdar journalisten Alberto Escorcia i en artikel av Mattias Beijmo på Aftonbladet Kultur att ”det pågår systematisk valpåverkan i Sverige” just nu:

”Trollfarmar i Sverige och utlandet används, men även olika former av automatiserade konton. Det är köpta kampanjer med okänd avsändare, och bryter klart mot Twitters egna regler.”

Alberto Escorcia hävdar bland annat att ”vissa politikers tweets förstärks med hjälp av den strukturerade manipulation som avslöjats i andra länder”. 

Ett exempel handlar om när Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Tobias Andersson twittrade om partiets kampanjmålade tunnelbanetåg, påstår han.

https://twitter.com/SDTobbe/status/1559508416984502272?s=20&t=_CV6PzWr7SOdvP1O9xb3OQ

Moderaternas riksdagsledamot Hanif Bali namnges också av Aftonbladet. 

”Hanif Balis twitterflöde innehåller konstanta och tydliga tecken på koordinerat beteende med avsikt att manipulera Twitters algoritm”, skriver tidningen.

Hanif Bali: ”Lögner och fantasier”

– Det är rena lögner och fantasier. Det hela faller på sin egen orimlighet. Jag har många följare, på många plattformar, som växt långsamt och stadigt de senaste tio åren. Om det vore bara massa falska konton hade jag inte fått ihop fyra miljoner kronor till våldtäktsoffer i mina insamlingar, säger Hanif Bali och fortsätter:

– Jag hade inte heller vunnit de interna valen i Moderaterna. Trollbotar i Polen röstar inte i interna val och donerar inte med Swish till brottsoffer.

M-riksdagsledamoten Hanif Bali.
Foto: SVEN LINDWALL

Bali kallar samtidigt Alberto Escorcia för ”aktivist” och hävdar att han ”måste ha något fel i sin metod”.

M-riksdagsledamoten säger också att han just nu är i kontakt med jurister ”för att förtalsanmäla Aftonbladet”. 

Journalisten Jack Werner, som under lång tid granskat felaktigheter på nätet, twittrade på onsdagsmorgonen om anklagelserna – och Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson svarade:

”Mycket konstigt resonemang om Alberto Escorcia. Att det skulle vara en nackdel att han är ”för Sverige okänd”. Här har vi en mexikansk journalist och dataanlytiker som kartlagt trollarméer i flera länder i Sydamerika, vilket lett till hot och att han tvingats fly.”

https://twitter.com/AB_Karin/status/1564889129606946816?s=20&t=Yfdj_O59W6vS6Aw5g8CSeg

Ulrika Hedman, lektor i informatik och doktor i journalistik, medier och kommunikation, efterfrågar också mer information om urval, tidsperiod och analysmetod. 

https://twitter.com/UlrikaMHedman/status/1564850180712808448?s=20&t=KuWXQCoxyRfWTeP6bMN4zg

Vid 15-tiden på onsdagen säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson till Expressen:

– Vi håller på att uppdatera artikeln med en faktaruta om metod, eftersom det efterfrågats. Borde vara på plats inom en halvtimme cirka. 

Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅN

Hon vill inte kommentera Hanif Balis anmälan om förtal.

– Dock värt att notera at han inte pekas ut i artikeln som någon som ligger bakom någon kampanj, däremot att hans tweets förstärks. Dock går det inte att säga av vem eller varför. 

Alberto Escorcia svarade vid 15.30-tiden på twitter hur han gjort sin analys. 

https://twitter.com/AlbertoEscorcia/status/1564970996452442113

Till Expressen säger han att analysen bestod av ”prover på valrelaterad twitteraktivitet under flera dagar”. Han har bland annat analyserat sådant som hittades via hashtaggarna #Val2022, #svpol och #Valet2022 samt ”de viktigaste politiska partikontona”. 

När han får veta att Hanif Bali planerar en anmälan för förtal blir svaret: 

– Jag är van vid det. Många medier som jag har samarbetet med har hotats och jag har varit i exil fem gånger på grund av dödshot. 

– Bali och de människor som förstärks av dessa trollfabriker borde verkligen oroa sig för hur det demokratiska samtalet påverkas och ställa sig frågan vem som manipulerar twitter i Sverige. 

SD använder dolda propagandakanaler

Förra veckan uppgav Dagens ETC att Sverigedemokraterna byggt upp en egen armé av nätkrigare för att starta drev under valrörelsen. 

– Det kommer ofta direkta order från partistyrelsen att i dag kör vi stenhårt mot Miljöpartiet, eller sossarna inför en debatt eller liknande, sa en källa till tidningen.

Enligt tidningen går strategin bland annat ut på att dela humoristiska bilder och filmklipp för att på ett effektivt sätt locka över människor till partiet.

Expressen har tidigare berättat om hur Sverigedemokraterna 2015 använder dolda propagandakanaler för att sprida islamhat och texter från bland annat Fria Tider. 

Joakim Wallerstein, kommunikationschef för Sverigedemokraterna, pekas av Dagens ETC ut som en av de drivande i nätkrigargruppen ”Battlefield”.

I en tidigare intervju med Expressen har Wallerstein berättat om hur han arbetat för att ta fram olika kontroversiella strategier för Sverigedemokraterna. Bland annat den uppmärksammade tunnelbanekampanjen 2015 genom en metod han kallar för ”kaosmodellen”.

Se något mer:
Statsministern vill inte svara på avgångsfrågan

Framtiden för Andersson om högersidan får över 50 procent: ”Kommer jag berätta då”.