Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stor succé för debatten i Expressen TV och Di TV

”Debatten 2018” var den första stora partiledardebatten i årets valrörelse och blev en succé med över 1,5 miljoner visningar bara på Expressens och Dagens industris egna plattformar.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Det blev succé för partiledarfajten i Di TV och Expressen TV – med hela 1,5 miljoner tv-visningar av ”Debatten 2018”.

Direktsändningen från Göteborg blev också toppnyhet i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och en rad andra medier.

Debatten visades i Di TV, samarbetet mellan Expressen TV och Dagens industri som är Sveriges ekonomi-tv-kanal, samt Expressen TV, Sveriges enda 24-timmarsnyhetskanal och CNN:s exklusiva partner.

– Publikens betyg är det finaste man kan få. Det här är ytterligare ett kvitto på att vårt samarbete uppskattas av både tittare och läsare, säger Lotta Edling, publicistisk utvecklingsdirektör inom Bonnier News som äger både Expressen och Dagens industri.

”Debatten 2018” var den första stora partiledardebatten i årets valrörelse och blev en succé med över 1,5 miljoner visningar bara på Expressens och Dagens industris egna plattformar.

Dessutom kunde diskussionen ses på ett 20-tal lokaltidningssajter, med frivisning hos tv-operatörerna Comhem och Boxer och i sociala medier-kanaler. Bara på Facebook var det ytterligare 152 000 videovisningar av direktsändningen.

 

LÄS ÄVEN: Ämne för ämne – så var debatten 

 

Martin Ahlquist, projektledare för ”Debatten 2018”. Foto: OLLE SPORRONG

”Över all förväntan”

– Det här är siffror som vi inte vågade hoppas på och som ritar om mediekartan. Kom ihåg att siffrorna bara dokumenterar live-tv men inte alla som såg inslag och sammanfattningar, säger Martin Ahlquist, projektledare för ”Debatten 2018”. 

Partiledare från alla riksdagens partier var på plats i Warner Bros studio i Göteborg för partiledardebatten.  ”Debatten 2018” sändes i Expressen TV och Di TV och direktsändningen hade 1 502 226 strömstarter. Dessutom var det ett ovanligt långt tittande. 

– Att nå en miljonpublik med en valdebatt är givetvis väldigt stimulerande och något vi tar med oss när vi nu går in i valrörelsens slutspurt, säger Martin Ahlquist.

Bella Levy, chef för Expressen TV,Foto: OLLE SPORRONG

Bella Levy, chef för Expressen TV, säger: 

– Detta är över all förväntan. Vi fick fantastisk respons på ”Statsministerduellen” i programmet ”Bara politik” i Expressen TV, alltså första gången som Stefan Löfven och Ulf Kristersson drabbade samman i ett eget samtal, men nu var tittarna tydligen ännu mer nöjda.

Debatten leddes av Expressen TV:s Niklas Svensson och Di TV:s Anna Ekelund

– Det känns otroligt roligt att så många tittare och läsare följde debatten hos oss. Det var ju också en het debatt som blev startskottet får slutspurten av valet, säger Dagens industris chefredaktör Peter Fellman till Di.

 

SE ÄVEN DEBATTEN 2018: Se hela Expressens partiledardebatt