SD-affischer utanför Coop-butik stoppas

Foto: Privat
Foto: Google
Foto: Privat
Foto: Coop
Foto: Coop/Privat
1 / 7

Valaffischer för Sverigedemokraterna som satts upp på en Coopbutik har fått matkedjan att reagera.

– Vi tycker det är olyckligt med politiska budskap på våra butiker, säger Tobias Rydergren, presschef för Coop Sverige.

Nu har valpropagandan plockats ned.

På en vägg på Coop Konsum Björnboda i Vällingby i västra Stockholm har två stora annonstavlor där det normalt sett görs reklam för livsmedel nu under valrörelsen blivit politiska anslagstavlor.

Sverigedemokraterna har köpt platsen inför valet – vilket har uppmärksammats av butikens kunder.

”Det ser helt enkelt ut som att butiken vill marknadsföra SD 2018. Eller som att butiksägaren satt upp någon slags idolposter”, skriver Caroline på Facebook.

LÄS OCKSÅ: Kritikstorm mot Coops bank-ID-krav

Coop: ”Olyckligt”

Tobias Rydergren, presschef för Coop Sverige, säger att normalt används butikernas fasader för att marknadsföra butiken och leverantörernas produkter.

Politiska budskap. Coop Konsum Björnboda i Vällingby har två stora annonstavlor med SD-reklam.
Foto: Privat

– I det här fallet är det företaget Clear Channel som äger tavlorna och sätter upp affischerna. De har ett avtal med fastighetsägaren som Coop hyr butiken av, säger Tobias Rydergren.

Att det ser ut så här är ”olyckligt”, menar han, men Coop kan inte ta ned skyltarna.

– Det ser onekligen ut som att det är Coop som står bakom, och vi kontaktade under onsdagen fastighetsägaren och förklarade vår ståndpunkt.

Tobias Rydergren säger också att han i dag har fått muntligt besked att fastighetsägaren och Clear Channel har kommit överens om att valaffischerna ska plockas ned – och att de redan är borta.

SD: Inget aktivt val

Joakim Wallerstein, som är kommunikationschef på Sverigedemokraterna, säger att partiet har valt att affischera i Vällingby, platser där många människor passerar – men inte aktivt valt en Coopbutik.

– Spontant tror jag att det här handlar om Coops kopplingar till arbetarrörelsen, att ägarna är Kooperativa förbundet, KF, som haft både Per Albin Hansson och Olof Palme som talare på sina kongresser.

Joakim Wallerstein säger att han har låg förståelse för kunder som inte vill att deras livsmedelsbutik ska göra politisk reklam.

– Våra valaffischer har bilder av glada personer och texten SD 2018. Vi hoppar inte på någon med ett politiskt budskap.