Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

S erbjöd influencers 4 000 kronor för inlägg på Instagram

Betalningen för en bild och tre filmklipp skulle vara 4 000 kronor, skriver Aftonbladet. Foto: Colourbox
Har man många följare kan man få över 10 000 kronor för att lägga upp en bild. Foto: MAGNUS LILJEGREN / STELLA PICTURES

Socialdemokraterna i Stockholm erbjuder unga personer med många följare på Instagram pengar för att föra ut partiets budskap. 

Det skriver Aftonbladet, vars medarbetare skulle få 4 000 kronor för att lägga ut en bild på Instagram.

S i Stockholm backar nu – och säger att de inte ska gå vidare med kampanjen, skriver tidningen. 

Det är Aftonbladets medarbetare Mohamed Touzari som nyligen har fått ett erbjudande från det globala företaget och influencernätverket Beatly AB. Företaget erbjöd Mohamed Touzari att delta i Socialdemokraternas kampanj och skriva om bostadsfrågor på Instagram.

I erbjudandet stod det bland annat att ”denna kampanjinbjudan går ut till ett stort antal influencers” och att du ”på ett naturligt sätt berättar om Bostadsgarantin som är ett initiativ från Socialdemokraterna i Stockholm” 

Betalningen för en bild och tre filmklipp skulle vara 4 000 kronor, skriver Aftonbladet. Har man många följare kan man få över 10 000 kronor för att lägga upp en bild. 

S nationellt samarbetar inte med influencers 

Socialdemokraterna i Stockholm hänvisar Aftonbladets frågor till partiet på nationell nivå. Där tar man avstånd från liknande kampanjer och säger att man inte arbetar med influencernätverk. 

– Vi tycker det är viktigt att det är tydligt med vem avsändaren är. Vi är ett folkrörelseparti, en grundtanke är att de vi samarbetar med ska dela våra värderingar, säger Juan-Pablo Roa, partiets biträdande kommunikationschef. 

Han säger också till Aftonbladet att han inte känner till hur de lokala distrikten gör. 

– Partidistrikten agerar självständigt. Det är upp till var och en, men vi har valt att inte göra det nationellt, säger han till tidningen. 

Kalle Hindrikes är presschef för Socialdemokraterna i Stockholm och skriver till Aftonbladet att partiet inte har några samarbeten med influencers. 

”Det vi har gjort är att vi har gett två nätverk i uppdrag att se över möjligheterna till eventuella samarbeten.  Vår viktigaste uppgift är att på ett transparent och öppet sätt förmedla vår politik till våra målgrupper. Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare så väljer vi att inte gå vidare med influencer-samarbeten.”

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!