Sveriges Television reagerar starkt på att Socialdemokraterna använder rörliga bilder ur tidigare nyhetssändningar för att smutskasta andra partier i valrörelsen.
Kommunikationsavdelningen försöker just nu få kontakt med Socialdemokraterna.
Chefen för SVT:s företagskommunikation, Hanna Dowling, bekräftar för Expressen i ett mejl:
"Vi söker just nu Socialdemokraterna i Stockholm, det är inte ok att använda vårt material på det här sättet och vi kommer kräva att bilderna från SVT tas bort. Detta sätt att använda vårt rörliga material strider mot de riktlinjer vi har, och som vi även kommunicerat ut till partierna."
Sent på torsdagseftermiddagen försvann S-filmen från Facebook.
Två S-politiker avgick tidigare i veckan
Så sent som i tisdags kunde Expressen berätta att Socialdemokraterna i Sävsjö, via en arabiskspråkig Facebooksida, spridit falska påståenden om Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Sedan dess har minst två S-politiker som spridit meddelandet tvingats avgå och lämna sina kandidaturer inför valet.
Statsminister Stefan Löfven var i tisdags tydlig när han kommenterade påhoppen för Expressen:
– I socialdemokratin så sköter vi oss. Vi ska bedriva en valrörelse som är tuff i sak men det ska vara en schyst valrörelse, vi ska inte sprida lögner eller agera på ett oacceptabelt sätt.
Socialdemokraterna köpte annonser om C och L
Han har även tidigare fördömt det som kallas för negative campaigning – smutskastning av politiska motståndare.
Men nu kan Expressen berätta att Socialdemokraterna köpt så kallade "dark ads", riktade annonser, för att misstänkliggöra Centerpartiet och Liberalerna.
Den rörliga annonstrailern – som alltså innehåller bilder som stulits från SVT – syntes hos de som tidigare intresserat sig för Centerpartiet och Liberalerna på Facebook. Filmen innehåller en tydlig varning:
"Kan du lita på Centern och Liberalerna?" skriver Socialdemokraterna – och frågar sedan "Kan du vara säker på att Alliansen inte ger SD inflytande för att sitta i regering?"
Sedan svarar Socialdemokraterna på frågorna:
"I flera länder i Europa har liberala partier på senare år gett högerextrema partier inflytande i politiken."
Sedan konstateras det:
"Socialdemokraterna är enda garanten för att hålla SD från inflytande."
Samtliga riksdagspartier använder i valrörelsen så kallade "dark ads" för att rikta budskap till olika väljare – men oftast väljer partierna då att redogöra för den egna politiken utan att misstänkliggöra motståndarna.
Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson är mycket upprörd över Socialdemokraternas dolda Facebookkampanj.
– Sossarna kör en riktad annonsering där de smutskastar oss och Liberalerna. De försöker insinuera att vi egentligen vill samverka med Sverigedemokraterna. Det är uppseendeväckande att de ägnar så mycket tid åt att smutskasta partier som de säger att de vill ha en bra relation till, konstaterar Arthursson.
– Om man ser till sakfrågan så har vi entydigt tagit avstånd från att samarbeta med Sverigedemokraterna. Nu försöker de hävda att det är falskt – utan att vi kan försvara oss.
”Socialdemokraterna talar med dubbla tungor”
Enligt Arthursson har aktiva centerpartister sett annonsen och slagit larm till partiledningen.
– Det är tyvärr uppenbart att Socialdemokraterna talar med dubbla tungor. De kör med smutsig valpropaganda.
Liberalernas partisekreterare Maria Arnholm fortsätter:
– Socialdemokraterna förgrovar det politiska samtalet. Vi kan inte vara mer tydliga: Liberalerna kommer aldrig samarbeta med SD. Låt oss prata politik i stället för att sprida lögner och insinuera saker som uppenbart inte är sant.
- Vi är ute och samtalar med väljare om politiska frågor som att rädda LSS och att förstärka skolan, det är beklagligt att S sänker sig till Trump-nivå.
Socialdemokraternas valledare John Zanchi ville på torsdagsförmiddagen inte kommentera uppgifterna utan hänvisade till partiets presschef Håkan Gestrin.
Vid 11.30-tiden på torsdagen återkom han via sms.
S-presschefens svar via sms
"Det är Socialdemokraterna i Stockholmsregionen som står bakom filmen så jag skulle uppskatta om du förtydligade det i texten. Vad det gäller själva filmen och deras strategi kring målriktad annonsering på Facebook så bör du ta det med Martin Nilsson, valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen."
Gestrin fortsätter:
"Angående Centerpartiets och Liberalernas hållning i regeringsfrågan så är det korrekt att de varit tydliga med att de inte tänker samarbeta med Sverigedemokraterna. Däremot har Annie Lööf på olika sätt undvikit att svara rakt på frågan om hon kan tänka sig att stödja en moderat enpartiregering som även kräver stöd av Sverigedemokraterna. Centerpartiet har också varit tydliga med att de tänker rösta bort Stefan Löfven i statsministeromröstningen två veckor efter valet även om Alliansen blir mindre, vilket då skulle kräva stöd av Sverigedemokraterna."
S i Stockholm: "En legitim fråga att ställa"
S valledare i Stockholms län, Martin Nilsson, tycker det är fel att kalla annonseringen för "dold" och försvarar kampanjen:
– Det är en annons som egentligen bara belyser en frågeställning som jag tror många funderar på, nämligen hur C och L kommer att ställa sig efter valet. Vi har inte fått några tydliga besked i den frågan, men vi har varit tydliga med att det är otänkbart att samarbeta med Sverigedemokraterna.
Enligt Martin Nilsson leder allianspartierna i dag både landsting och kommuner runtom i landet med stöd av Sverigedemokraterna.
– Därför tycker vi att det är en legitim fråga att ställa, säger han.
Stefan Löfven slog också tillbaka mot Annie Lööf. Han menar att C-ledaren får acceptera detta.
– Så länge hon inte har svarat på om hon stänger dörren till SD, så länge ska hon ha den frågan, säger han till Aftonbladet.
Men sent på torsdagseftermiddagen försvann alltså S-filmen från Facebook.
Annie Lööf och Liberalernas Jan Björklund kommenterar på Twitter S-kampanjen så här:
https://twitter.com/annieloof/status/1035091791773687808https://twitter.com/bjorklundjan/status/1035095157211848704Men det är inte bara S som köper riktade annonser för att smutskasta andra partier. Bland de senaste annonserna som M lagt ut utgör närmare hälften smutskastning av S.
I flera annonser riktar man in sig just på Magdalena Andersson, vars ansikte man bildsätter inlägget med, och uppmanar till att "dela eller gilla inlägget om du inte litar på Magdalena Andersson".
https://www.facebook.com/moderaterna/photos/a.62656556155/10155613305996156/?type=3&theater
Ett annat av inläggen har rubriken "SD kan stödja Löfven" följt av "en röst på SD kan vara en röst på Stefan Löfven" och är riktat till de egna M-sympatisörerna, eftersom annonsen riktats just till personer som gillar Moderaterna på Facebook.