Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Partierna spenderade 349 miljoner – på valkampanjer

Socialdemokraterna har spenderat mest av alla riksdagspartier på årets valkampanj. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT NYHETSBYRÅN
Stefan Löfven med frun Ulla under årets valvaka. Foto: OLLE SPORRONG
Moderaternas Ulf Kristersson under partiets valvaka. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Riksdagspartierna har sammanlagt satsat 346 miljoner kronor på årets valkampanjer. 

Det är ungefär lika mycket som under valåret 2014 – men då räckte pengarna till EU-parlamentsvalet också. 

– Jag skulle gissa att merparten av pengarna har gått till sociala medier, säger medieforskaren Marie Grusell.

Socialdemokraterna är det parti som har lagt mest pengar, 100 miljoner kronor, på sin valkampanj.

– De har ökat med 30 miljoner kronor det här året, säger medieforskaren Marie Grusell som tillsammans med kollegan Lars Nord sammanställt partiernas kampanjbudgetar under valrörelsen. 

Tillsammans har riksdagspartierna spenderat 349 miljoner kronor –  ungefär lika mycket pengar under valåret 2014. Men det finns en avgörande skillnad – då räckte nämligen pengarna till två valkampanjer, eftersom det var val till EU-parlamentet samma år. 

– Reklam kostar överlag ganska mycket pengar. Den här utomhusreklamen kostar mer än man tror också. Man producerar många filmer som sprids på till exempel Youtube. Sedan har partierna varit väldigt aktiva på sociala medier och köpt reklam.  

 

Så mycket pengar statsade partierna på sina valkampanjer

Socialdemokraterna: 100 miljoner kronor

Vänsterpartiet: 18 miljoner kronor

Miljöpartiet: 18 miljoner kronor

Moderaterna: 50 miljoner kronor 

Centerpartiet: 70 miljoner kronor

Liberalerna: 20 miljoner kronor

Kristdemokraterna: 20 miljoner kronor 

Sverigedemokraterna: 50 miljoner kronor 

Totalsumma: 346 miljoner kronor 

 

Källa: Universitetslektor Marie Grusell / partiernas officiella siffror 

 

Marie Grusell, universitetslektor på Götebogs universitet. Foto: JOHAN WINGBORG / GÖTEBORGS UNIVERSITET

Centerpartiet på andra plats

Det parti som har satsat näst mest pengar är Centerpartiet som har lagt 70 miljoner kronor på valet, vilket är mycket med hänsyn till partiets storlek. Moderaterna och SD kommer på delad tredje plats.

Kristdemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet har lagt minst pengar på valet. Det är inte konstigt eftersom partistöden beror på partiernas storlek. Ju större parti, desto större partistöd. 

– Där är det inga stora summor det rör sig om, mellan 15 och 20 miljoner kronor, säger Marie Grusell.

Centerpartiets ledare Annie Lööf och Michael Arthursson (C) under partiets valspurt på Stockholms centralstation. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT NYHETSBYRÅN
Centerns partiledare Annie Lööf (C) under Centerpartiets valvaka. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vilka slutsatser kan man dra? 

– Det första som man kan se är att pengar inte är allt. Centerpartiet har lagt jättemycket pengar men fick åtta - nio procent. Delar man det med antal väljare så kostar deras väljare ganska mycket pengar. Tittar man på Kristdemokraterna, som hade en liten kassa, får de väldigt många väljare för lite pengar, säger Marie Grusell och fortsätter: 

– Sedan skulle jag gissa att merparten av pengarna har gått till sociala medier. Partierna berättar gärna hur mycket pengar de tänker använda men vill inte berätta om ”placeringarna”. Det är lite mer känsligt vad man kommer satsa mest på. 

Jimmie Åkesson under Sverigedemokraternas valvaka. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Sverigedemokraterna har kunnat satsa mer

Sverigedemokraterna, som växte i valet 2014, har kunnat satsa mer pengar på årets valkampanj. 

– För Sverigedemokraterna är det viktigt med direktmarknadsföring, att skicka ut valblanketterna innan, för det är många som tycker det känns jobbigt att ta deras valblanketter i en röstlokal. Så det har varit viktigt för dem, säger Marie Grusell.  

Marie Grusell tror att det finns en smärtgräns för hur mycket man kan lägga på reklam.

– Om ett parti skulle lägga avsevärt mycket pengar i relation till andra partier så skulle det se illa ut. Vi lever i Sverige, det finns ett glastak för när det gäller reklamen. 

– Men det är mycket möjligt att det kan bli mer framöver. Jag tror att det här med donationer kan öka i Sverige. Det är ju stort i USA men inte här. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!