Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljöpartiet går till val på höjd flygskatt

Klimatminister Isabella Lövin säger att Miljöpartiet vill att fler ska kunna ta tåget, även på resor inom Europa. Foto: PETER KRÜGER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Miljöpartiets Alice Bah Kuhnke (MP) talar vid partiets kongress på Aros kongresscenter i Västerås. Foto: PETER KRÜGER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin inledningstalar vid partiets kongress i Västerås. Foto: PETER KRÜGER/TT / TT NYHETSBYRÅN

VÄSTERÅS. Miljöpartiet går till val på höjd flygskatt - men vill inte specificera med hur mycket skatten ska höjas. 

Förslaget är en kompromiss där flera MP-politiker och Grön ungdom i stället ville se en fördubbling. 

Partiet vill även att Trafikverket ska få i uppdrag att upphandla nattågsresor mellan fyra sträckor ut i Europa. 

På söndagsförmiddagen fattade Miljöpartiets kongress beslut och att  gå till val på att flygskatten ska höjas. Man valde dock att inte skriva in hur mycket man ville höja skatten med eller när detta ska ske. 

Varför vill ni inte specificera en siffra?

– Det är så politiken normalt sett ser ut, att man inte direkt talar om vilken nivå man vill se på olika skatter. Det är ganska naturligt att MP vill se högre skatter på sånt som förstör klimatet och lägre skatter på sådant som är bra för naturen, säger Isabella Lövin på en pressträff efter att beslutet var fattat.  

Men borde inte väljarna få besked om en nivå när ni ska driva frågan i valrörelsen?

– Jag tror att väljarna kan göra sin egen bedömning. Vi kommer knappast vara den enda partiet som bestämmer om nivån på flygskatten. Det är flera partier som talar om en större skatteöversyn och vi skulle välkomna en grön skatteväxling, säger Lövin. 

 

LÄS MER: Följ valresultat 2018 Live! 

LÄS MER: Missa inget från valet 2018 

LÄS MER: Valkompassen – för dig som är osäker på valet 2018 

 

Kompromisslösningen vann

Förslaget om en höjning blev en kompromiss där flera MP-politiker och ungdomsförbundet Grön ungdom krävde att flygskatten skulle fördubblas. 

För inrikesresor och resor inom EU skulle detta innebära att skatten skulle höjas från 60 kronor till 120 kronor. 

Länge såg det ut som att fördubblingsförslaget skulle gå igenom.  Utskottet som arbetar med den del av valmanifestet där flygskatten finns med ställde sig på lördagen bakom en dubblad flygskatt och ville att det skulle bli hela kongressens beslut. 

Handlar inte om taktik

Beslutet föranleddes av en lång debatt där flera ministrar - däribland finansmarknadsminister Per Bolund och språkröret Isabella Lövin - var uppe i talarstolen och varnade för en ökning där man låser fast sig i kronor och ören. 

Efter att beslutet var fattat förnekade Isabella Lövin att anledningen till att man inte ville se en fördubbling av flygskatten skulle ha något att göra med taktik inför en eventuell framtida regeringsförhandling med andra partier. 

Miljöpartiet vill höja flygskatten – men det är oklart med hur mycket. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Ska bli lättare att ta nattåg

Under söndagen presenterade även Miljöpartiet att man vill ge Trafikverket i uppdrag att upphandla nattågsresor mellan fyra sträckor ut i Europa. 

Det handlar om sträckorna Stockholm – Hamburg, Malmö – Berlin, Malmö – Köln – Bryssel och Malmö – Paris. 

Inledningsvis kommer biljetterna behöva subventioneras av staten, något som Miljöpartiet uppskattar kommer att kosta 300-400 miljoner per år.

– Man ska vara trygg med att det finns klimatsmarta sätt att resa. Det är fantastiskt att åka tåg, men det tar lite tid. Därför är det bra att det finns nattåg, säger Gustav Fridolin. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!