Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klimatfokus för Miljöpartiet: ”Nu ser vi förändringarna”

Ska Gustav Fridolin välja ut en klimatåtgärd som står högst på att göra-listan de kommande fyra åren, så är det investeringar för att tågen ska gå i tid. Foto: HENRIK MONTGOMERY/ TT NYHETSBYRÅN
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT NYHETSBYRÅN
Extremsommaren 2018 ger draghjälp åt Miljöpartiets huvudfråga i valet: klimatet. Foto: MATS ANDERSSON/TT NYHETSBYRÅN

Extremsommaren 2018 ger draghjälp åt Miljöpartiets huvudfråga i valet: klimatet.

– Det klart att det blir en ögonöppnare, säger språkröret Gustav Fridolin i TT:s partiledarintervju.

Klimatet kan inte vänta, står det på Miljöpartiets valmanifest och valaffischer. Det gröna budskapet var beslutat långt innan sommarens bränder, torka och hetta satte in. Men partiet har haft svårt att få klimatfrågan att lyfta. Tills denna sommar.

Gustav Fridolin tycker ändå att frågan om extremsommaren kommer att gynna partiet i valet är "löjlig". För honom handlar klimatfrågan om mänsklighetens överlevnad, inte om dåliga opinionssiffror runt riksdagens fyraprocentsspärr.

– Vi har sagt länge att det här måste bli ett klimatval. Det är nu som vi börjar se effekterna av klimatförändringarna. Det är också nu det finns tid att agera, säger han.

Miljöpartiets valaffischer 2018.

100 punkter

MP:s valmanifest består av 100 punkter. De flesta handlar om miljö och klimat och om att leva hållbart. Stort som smått, från förbud av sugrör och tops i plast för att rädda haven till investeringar i förnybar energi, fler laddstolpar för elbilar och trängselavgifter på flygplatser.

Men ska Gustav Fridolin välja ut en klimatåtgärd som står högst på att göra-listan de kommande fyra åren, så är det investeringar för att tågen ska gå i tid.

– Vi måste sätta spaden i backen och bygga ett järnvägsnät som går att lita på. Järnvägen spelar en väldigt stor roll för att både kunna ha persontrafik och godstransporter på ett klimatsmart sätt, säger Fridolin.

Men under MP:s år i regeringen har tågstrulet knappast förbättrats. Språkröret hävdar att det har investerats mer i tågunderhåll än tidigare, men att förändringar tar tid. Dessutom ligger beslutet om en ny nationell infrastrukturplan i slutet av mandatperioden, säger han.

MP vill bygga nya stambanor för höghastighetståg som går i 320 kilometer i timmen. Foto: HENRIK MONTGOMERY/ TT NYHETSBYRÅN

Snabbast möjligt

MP vill bygga nya stambanor för höghastighetståg som går i 320 kilometer i timmen, så att tågen blir en verklig konkurrent till flyget. Projektet beräknas kosta mer än 200 miljarder kronor och kommer att pågå i ett par decennier. Partiförhandlingar över blockgränsen har lagts på is, men kan återupptas efter valet.

– Vi, Centern och Kristdemokraterna ser behovet av de här järnvägsinvesteringarna. Ju starkare vi blir i valet, desto större är möjligheten att vi också lyckas övertyga andra partier, säger Fridolin.

Ett av de mer uppslitande besluten för MP under regeringstiden är den skärpta asylpolitiken efter 2015 års flyktingkris. När den tillfälliga lagen upphör nästa sommar vill partiet att det ska bli lättare för nyanlända att återförenas med sin familj, att permanenta uppehållstillstånd ska vara regel och att det ska tas hänsyn till särskilt ömmande omständigheter vid beslut om uppehållstillstånd, till exempel sjukdom eller att en ung person levt länge i landet.

 

LÄS MER: MP ökar och SD backar i ny mätning

 

Regeringskollegan Socialdemokraterna vill tvärtom behålla den tillfälliga lagen om inte nya EU-regler är på plats. Även den borgerliga sidan är splittrad i frågan.

– Jag tror att det bästa för människor på flykt är om vi kan komma överens brett i Sverige. En bred överenskommelse, som ju flera efterfrågar, där man vet hur flyktingpolitiken ser ut över tid, där fler partier än de som bildar regering är med. Det vore det bästa, säger Gustav Fridolin.

”En del av personalbristen beror ju just på att många slits ut långt innan pensionen eller är i långa sjukskrivningar.” säger Fridolin. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

"Orättvist"

Ett av de dyrare förslagen i valmanifestet handlar om att anställda i välfärden ska kunna minska arbetstiden när pensionen närmar sig, utan att pensionen försämras. Exakt vad det kostar har MP inte presenterat än, men det är i "miljardklassen".

– Det är orättvist att kvinnor som slitit hårt i välfärden och tvingas gå ner i deltid för att de inte orkar heltid, ska straffas med lägre pension, säger Gustav Fridolin.

Han tror inte att förslaget förvärrar personalbristen i vård, skola och äldreomsorg.

– En del av personalbristen beror ju just på att många slits ut långt innan pensionen eller är i långa sjukskrivningar. Om vi kan säkra att man i slutet av sitt arbetsliv kan gå ned i arbetstid på ett ordnat sätt, så innebär det att man håller längre, säger han.

 

LÄS MER: MP:s nya klimatutspel: Satsa 50 miljarder kronor

 

Strutspolitik

Efter valet den 9 september väntar troligen en komplicerad parlamentarisk situation. För MP:s del är fortsatt regerande med S huvudalternativ, men partiet öppnar också dörren för Centern och Liberalerna.

Allt samarbete med Sverigedemokraterna är uteslutet och Moderaterna är heller inget alternativ.

– Moderaterna är strutsar i klimatpolitiken, säger Fridolin.

– När det gäller medmänsklighet och miljöpolitik har de dragit sig långt åt höger. De har utvecklats på ett sätt som gör ett närmare samarbete mellan oss mycket osannolikt.