Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lars Vilks kuppade in sin rondellhund på museum

Lars Vilks tar fram sin målning av den berömda och kontroversiella rondellhunden, en karikatyr av profeten Muhammad.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Lars Vilks kom till Fotografiska museet med sin rondellhund på tisdagen.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Foto: ALEX LJUNGDAHL
”De gör inte det här för att jävlas med oss som parti eller Lars Vilks som person, utan de är rädda. De vågar inte och kan inte, jag förstår det”, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Skylten till Fotografiska museets utställning ”Bildvalet 2018”.Foto: ALEX LJUNGDAHL

Fotografiska museet bad alla riksdagspartier att välja ut fem bilder som representerar Sverige.

SD valde Lars Vilks rondellhund – och nekades.

Här kuppar Vilks in bilden under vernissagen.

Fotografiska museet bad alla riksdagspartier att välja ut fem bilder som visar vad deras politik går ut på och, och som svarar på frågan:

Vilket Sverige vill man styra efter 9 september?

Alla partier skickade in bilder. Sverigedemokraterna valde Lars Vilks berömda och kontroversiella teckning på en rondellhund, som är en karikatyr av den muslimske profeten Muhammed. Fyra bilder var blurrade versioner av teckningen, och den femte var den riktiga bilden.

Fotografiska meddelade partiet att bilderna inte kunde ställas ut, i stället lämnades en tom vägg i vernissagesalen, täckt av fem svarta, tomma ramar.

När partierna, fotograferna, press och andra kom till Fotografiska på tisdagen, för att se bilderna innan vernissagen öppnar för allmänheten på onsdagen, kom även Lars Vilks. Med sin rondellhund.

”Mina sympatier ligger i att de ville visa bilden”, säger Lars Vilks, och menar att hans medverkan inte ska ses som att han sympatiserar med ett visst parti.Foto: ALEX LJUNGDAHL

Tätt följd av Säpo och SD:s kommunikationschef kom Vilks in i rummet i tystnad, ställde sig vid den tomma väggen och höll upp teckningen. Han lät sig lugnt fotograferas framför väggen och tog själv flera bilder.

Lars Vilks: Jag tänkte: ”Äntligen”

Efteråt förklarar Lars Vilks sin del i ”kuppen”.

– Jag fick veta att de ville ställa ut den här bilden, och tänkte ”äntligen”. Fotografiska är ju ett bra ställe dessutom. Sen fick de då beskedet att den inte fick visas, det tillhör det vanliga. Då tyckte jag att det var intressant att vara med här, det är ju en del av rondellhundens äventyr. Nu kom den innanför tröskeln. Det var en händelse jag gärna ville dokumentera.

Med sig hade Vilks ännu en bild, där han ritat in en minimalisk Muhammedkarikatyr i en annan bild.

 

LÄS OCKSÅ: Lars Vilks fälld för bygget av Nimis

 

Vilks säger att hans medverkan inte ska ses som att han sympatiserar med ett visst parti.

– Sympatierna ligger bara i att de tog initiativet och ville visa bilden, säger Vilks och fortsätter:

– Jag själv har inga direkta politiska sympatier någonstans. Jag är konstnär, jag tycker att det är intressant med politik, men de är lika goda kålsupare allihop. Men politikens värld, vi får leva med den. Det är den enda vi har.

– Jag är pragmatiker. Nu kunde jag rida på deras intresse. De har sin agenda och jag har min agenda.

Lars Vilks utanför Fotografiska museet.Foto: ALEX LJUNGDAHL

Lars Vilks: ”Fruktansvärt överdriven”

När SD fick beskedet att Fotografiska inte skulle ställa ut Vilks teckning hörde partiet av sig och frågade om han ville genomföra en manifestation.

– Det passade projektet, säger Vilks.

– Jag har inget emot att man använder den. Den får användas som man önskar, den är utsläppt ... jag styr inte den längre, jag låter den fara som den vill. Jag tyckte också att det var en bra idé.

Vilks säger vidare:

– Det är en skräck som man ska försöka bli av med, som är fruktansvärt överdriven. Riskerna är väldigt små.

Fotografiska: Självklart ställer vi inte ut

Fotografiska har skickat ut ett pressmeddelande om vernissagen. I meddelandet, där museet citerar sin vd Per Bromans tal från vernissagen, står:

”Sverigedemokraterna väljer att, i stället för att visa väljarna sin vision, skapa ett läge där de ska uppfattas som offer för censur och sätta fokus på muslimska extremister. Vi förklarade läget för dem och bad i stället om de fem efterfrågade fotografierna, vilket inte kom.”

”Självklart ställer vi inte ut detta material, dels för att det inte alls uppfyller utmaningen som vi gav alla partier: Visa vilket Sverige vill ni se efter valet! Och dels för att det, som alla vet, är förenat med fara att visa denna teckning. Vilket förstås är avskyvärt – att vissa extremister utövar våld som förtrycker yttrandefriheten – men det är den tid vi alla lever i.”

”I ett framtida Sverige, som vi styr, ska man kunna hänga ut sådana här tavlor utan att riskera att attackeras”, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein om partiets vision.Foto: ALEX LJUNGDAHL

SD: ”De vågar inte”

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på SD, säger:

– Vad är en relevant bild att visa i det här sammanhanget? Då kom vi att tänka på den här bilden, som inte kunnat ställas ut ordentligt. Då är vår vision att i ett framtida Sverige, som vi styr, ska man kunna hänga ut sådana här tavlor utan att riskera att attackeras.

– De gör inte det här för att jävlas med oss som parti eller Lars Vilks som person, utan de är rädda. De vågar inte och kan inte, jag förstår det, säger Wallerstein.