Personuppgiftspolicy

Kritik mot KD-topp efter inlägg på Facebook

Nu ber Göran Jonzon om ursäkt för de kritiserade inläggen.
Göran Jonzon ber på Facebook om ursäkt.
Foto: Faksimil Facebook
Göran Jonzon är gruppledare för Kristdemokraterna i Vilhelmina.
Foto: HOSSEIN SALMANZADEH / TT NYHETSBYRÅN

Kristdemokraternas gruppledare i Vilhelmina, Göran Jonzon, kritiseras efter flera uttalanden på Facebook.

Nu ber han om ursäkt, vilket Aftonbladet var först med att berätta om.

I samband med en kampanj för flickor som utsätts för barnäktenskap skrev Kristdemokraternas gruppledare i Vilhelmina, Göran Jonzon, på sin privata Facebooksida:

”Köp vapen till de som vill bekämpa islamism i stället! Får vi bort det otyget, så löser sig det andra av sig självt. En död islamist behöver inga barnfruar”.

I en kommentar skrev han vidare:

”Vi har väl skickat nog pengar till humanitära insatser, men slantarna verkar ju snarare hamna i fickorna hos terrorister. Det enda som biter på dessa galningar är metall som färdas i hög hastighet”.

Ber om ursäkt

Inläggen raderades senare. Efter att ha fått kritik ber Göran Jonzon om ursäkt på sin Facebook:

”Jag menade att det vore bättre att skicka vapen till de som vill bekämpa islamisterna. Detta är ju precis också i linje med svenska riksdagens beslut att stöda militäralliansen som just sett detta som enda utvägen att få stopp på terrorn. Det var det och inget annat jag också åsyftade, medan ordvalet kunde varit mer omskrivande”.

Han vill också förtydliga att han skrev om islamister.

”Några vill tydligen även få det till att jag skulle menat att muslimer ska bekämpas med vapenmakt, men det är en ren misstolkning och jag har varit mycket tydlig med att jag åsyftade islamister, vilka som bekant representeras av IS- Al-quida, Boko-Haram, talibaner och i viss mån även Hamas.”

Partiet för nu interna samtal lokalt, skriver Aftonbladet. KD centralt hänvisar till partiavdelningen i Vilhelmina och distriktet i Västerbotten. Expressen söker Göran Jonzon.

Har tidigare fått kritik

2013 fick han kritik för att i talarstolen under ett möte i kommunfullmäktige, i samband med att ha uttryckt åsikten att man vid en bostadsförsäljning inte ska begränsa vem köparen hyr ut till, sagt: ”Jag kan inte säga att 'du får inte hyra ut till någon arab eller neger'.”

Samma år bar Jonzon kniv under ett gruppfullmäktigemöte och försvarade det med att det är en del av den lokala kulturen.