Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ilska efter reklamen från Socialdemokraterna

Fyrbarnspappan Magnus Munther, 34, från Ekeby, reagerade starkt på utskicket: ”Jag blev förbannad”.
Socialdemokraternas biträdande kommunikationschef Juan-Pablo Roa menar att reklamutskickets avsändare är tydlig.
Reklamen gällde S-förslaget om en vecka extra föräldraledighet för de med barn i åldrarna mellan 4 och 16 år.

250 000 föräldrar över hela Sverige fick ett brev om att skola och fritidshem skulle vara stängt på fredag. 

Men i själva verket var det reklam från Socialdemokraterna. 

– Jag blev förbannad, säger fyrbarnspappan Magnus Munther, 34, från Ekeby. 

I slutet av augusti presenterade Socialdemokraterna sitt stora vallöfte: 

En familjevecka – för alla föräldrar med barn mellan 4 och 16 år – som beräknas kosta 5,6 miljarder kronor. Förslaget innebär att föräldrarna skulle få en vecka extra betald föräldraledighet per år. 

Mot bakgrunden av det vallöftet lanserade samma regeringsparti en reklamkampanj i veckan – som inte har fallit väl ut hos alla. 

Enligt Ekuriren har 250 000 föräldrar över hela Sverige fått ett brev hemskickat där det på framsidan framgår att både skola och fritidshem kommer vara stängt på fredag. 

”Hej alla föräldrar. Glömt inte att skola och fritidshem är stängt på fredag på grund av planeringsdag!”, inleds meddelandet. 

På blanketten står det vidare: 

”Ps. Det går löss. Glöm inte att kamma dina barn ikväll”.

Informationsbladet visade sig vara reklam från Socialdemokraterna. Foto: Magnus Munther


Det är först på baksidan av blanketten som det framgår att det inte alls rör sig om en planeringsdag eller att det går löss på skolorna. 

I själva verket är det reklam för att uppmärksamma Socialdemokraternas förslag om en familjevecka.

Reklamen gällde S-förslaget om en vecka extra föräldraledighet för de med barn i åldrarna mellan 4 och 16 år. Foto: Magnus Munther

Ilska efter reklamen från Socialdemokraterna

Magnus Munther, 34, från Ekeby är pappa till fyra barn som alla går i skolan. På onsdagen möttes han av glada miner när de precis hade läst att de var lediga på fredag. 

– De var jätteglada och då tittade jag på framsidan och tyckte det var väldigt märkligt. Jag kollade skolans portal och när jag sedan vände på bladet så såg jag att det var reklam. Det var väldigt missvisande. 

Vad tänkte du när du insåg att det var reklam? 

– Jag blev förbannad och tänkte att sådant där kan man inte skicka ut. Sedan fick jag förklara för ungarna att det inte är skolan som har skickat ut det, utan att det är regeringen. De tyckte det var tråkigt och blev lite ledsna för de trodde att de skulle vara lediga. 

Magnus Munther har inte varit i kontakt med skolan än, men berättar att flera föräldrar har hört av sig till honom och reagerat på reklamen. 

– Det var ett väldigt märkligt utskick. Det var många som trodde på det och hade gått in på skolans portal och tittat innan de vände på lappen. 

Vad tror du syftet från Socialdemokraterna var? 

– Det har jag inte blivit klok på ännu. Om du läser framsidan så är det väldigt luddigt vad det är de vill ha ut. Det hade ju så klart att göra med föräldraledigheten som de vill få igenom men det är fortfarande väldigt luddigt vad det är man vill uppnå. 

 

 

Socialdemokraterna svarar på kritiken

Socialdemokraternas biträdande kommunikationschef Juan-Pablo Roa menar att reklamutskickets avsändare är tydlig. 

– För oss är det naturligtvis viktigt att mottagaren uppfattar att vykortet kommer från oss. Vårt mål är att skapa kännedom om Familjeveckan och att det är Socialdemokraterna som vill införa den, säger han och fortsätter: 

– Även om vykortet är en lek med en lapp om planeringsdag så finns det ju ingen skola som avsändare på vykortet. Däremot vår partilogga och en text från oss. Så jag tycker att vi är tydliga.

Vad var syftet med utskicket? 

– Vi vet att många har svårt att stanna hemma med sina barn och flexa från jobbet vid till exempel planeringsdagar. I det här direktutskicket har vi tagit vår utgångspunkt i svenska familjers utmaning att få familjeliv och arbetsliv att gå ihop. Det är många som fått lappar från skolan om planeringsdagar och annat som ibland gör livspusslet svårt.

 

Valet - allt du behöver veta  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!