Gustav Fridolin vill få till nya stambanor för höghastighetståg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TTGustav Fridolin vill få till nya stambanor för höghastighetståg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT
Gustav Fridolin vill få till nya stambanor för höghastighetståg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT
Socialdemokraterna vill också se nya stambanor – men är mer osäkra på tidsplanen och finansieringen. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅNSocialdemokraterna vill också se nya stambanor – men är mer osäkra på tidsplanen och finansieringen. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Socialdemokraterna vill också se nya stambanor – men är mer osäkra på tidsplanen och finansieringen. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ett av målen med nya höghastighetståg är att minska flygandet. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLEtt av målen med nya höghastighetståg är att minska flygandet. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Ett av målen med nya höghastighetståg är att minska flygandet. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Fridolin pressar Löfven om snabbtågen

Publicerad

Miljöpartiet sätter press på Socialdemokraterna när det gäller byggandet av nya stambanor och höghastighetståg.

Miljöpartiet vill se en snabb tidsplan och nu gäller det att få med sig regeringspartnern.

– Vi kommer nog att behöva förhandla det här, säger Gustav Fridolin (MP).

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg. Det har både Miljöpartiet och Socialdemokraterna gjort klart.

Frågan har dock varit tidsplanen och finansieringen. 

– Miljöpartiet tycker att det är viktigt att det görs med en snabb tidsplan. Det är så vi kan säkra att den här stora investeringen också leder till många nya bostäder, att landet växer samman och att vi får bättre arbetsmarknadsregioner, säger Gustav Fridolin.

Du pratar om en snabb tidsplan, vad innebär snabb?

– Den möjlighet som Trafikverket och Sverigeförhandlingen skissat på är ju att man skulle bygga detta på ett sådant sätt att det kan vara färdigt till 2035 och det är fullt möjligt. Det är den politiska viljan som behövs.

Det har även pratats mycket om finasieringen. Har vi råd med det här?

– Det har vi. Det vet vi. Det handlar om prioriteringar. Sedan tror vi att det finns goda skäl att sätta ett kostnadstak på till exempel 200 miljarder och det är baserat på att vi ser att man kan bygga höghastighetståg i många andra länder för den kostanden så det är klart att vi ska klara det i Sverige också.

Miljöpartiet ser inga problem med att låna pengar till finansieringen. 

– Det du lånar betalar igen sig. Det är tydligt. Du får bättre resmönster, nya bostäder och andra investeringar som gör stor skillnad för ekonomin, säger Gustav Fridolin.

Miljöpartiets tågplan

1. Snabbare tåg och nya spår: Äka den totala kapaciteten i järnvägsnätet med nya stambanor och höghastighetståg. Utbyggnaden bör ske så snabbt som möjligt.

2. Offensiv upprustning av befintlig järnväg: Parallet med utbyggnaden av höghastighetsbanor måste den befintliga järnvägen rustas upp. Ingen järnväg i Sverige ska försämras.

3. Nollvision av tågstrul:  En nollvision för tågstrul bör antas av regering och riksdag och Trafikverket ska få i uppdrag att arbeta tillsammans med berörda parter för att det ska uppnås.

4. Tåg till Europa: Vill ge SJ i uppdrag att erbjuda attraktiva avgångar till Sveriges grannländer samt att sälja biljetter till alla störra städer i Euopa.

5. Ett nationellt biljettsystem: Införa ett enhetligt biljettsystem för all järnvägs- och kollektivtrafik i Sverige.

6. Mer gods på räls: Minska utsläppen från godstransporterna genom att att låta mer långväga gods gå på räls och till sjöss.

MP sätter press på S: "Vi kommer nog behöva förhandla det här"

Socialdemokraterna har dock velat göra utbyggnaderna i flera etapper i stället för i en och har dessutom varit motvilliga till att låna pengar.

– Det finns faktiskt inga gratisluncher, det är viktigt att komma ihåg. Lånar man så måste man i så fall veta vilka intäkter man har, har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tidigare sagt Sveriges Radio.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES

Miljöpartiet är medvetna om att frågan kommer att behöv diskuteras vidare med Socialdemokraterna.

– Vi kommer nog behöva förhandla det här framåt, vilken tidsplan vi kommer att ha. Men att vi behöver nya stambanor – där är vi överens, säger Fridolin.

Fridolin: "Bra tågsystem kan slå ut flyget på många resor"

Med nya stambanor och höghastighetståg i Sverige räknar Miljöpartiet även med att tåget blir ett helt annat alternativ även för europeiska resor – något som kan minska flygtrafiken.

– Tåget är ett överlägset resemönster i bekvämlighet och en möjlighet att jobba, eller om du reser med familjen, låta barnen röra på sig unde resan när man vet att tåget funkar. Vi vet att ett bra tågsystem kan slå ut flyget på många resor, säger Gustav Fridolin.

Han fortsätter:

– Sedan kommer det finnas resor även i framtiden där vi vet att flyg säkerligen kommer att behövas och då är det viktigt att de flygen ställs om till andra bränslen eller till och med med el.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs allt om valets viktigaste frågor på Expressens valsajt.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag