Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

S svarar på kritiken mot familjeveckan

Magdalena AnderssonFoto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅN
Juan-Pablo RoaFoto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Nu är det ”all in” på familjerna.

Socialdemokraterna släpper en ny kampanjfilm för att övertyga väljarna om familjeveckan. 

– Kritiken säger något om vardagsstressen, säger Socialdemokraternas biträdande kommunikationschef Juan-Pablo Roa. 

Nyheten presenterades i tisdags som ”det största trygghetsprogrammet i modern tid” – Socialdemokraterna löfte om en extra veckas betald ledighet per år för föräldrar med barn mellan 4 och 16 år. Partiet hoppades att nyheten skulle ses som en ”game changer i valrörelsen”. En satsning på 5,6 miljarder kronor som enligt socialdemokraterna berör 900 000 föräldrar. 

– Vi gör det möjligt att kombinera arbetslivet med familjelivet, sa Stefan Löfven. 

Men förslaget stötte på patrull. Finansministern Magdalena Andersson hade sagt fel under presskonferensen när hon kallade veckan en extra ledig vecka med föräldrapenning när det egentligen handlade om den tillfälliga föräldrapenningen med betydligt lägre tak. 

Oppositionen sågade förslaget, kallade det för valfläsk och många ställde snabbt satsningen mot de medel som man menar i stället borde gå till LSS. När Socialdemokraterna sedan skickade ut 250 000 vykort till föräldrar över hela landet där det stod att skolan och fritidshem skulle hålla stängt på fredag missade flera att det bara var reklam. Men Socialdemokraterna fortsätter med sitt fokus på familjeveckan – ända fram till vallokalerna stänger på söndag. 

Under fredagen utvecklades vallöften när S presenterade ytterligare en vecka för föräldrar med ensam vårdnad. Och under kvällen – precis innan sista partiledardebatten – sjösatte partiet en ny digital kampanj där man framställer familjeveckan som en milstolpe inom familjepolitiken i stil med allmänna barnbidraget, allmänna sjukförsäkringen, betald semester och maxtaxa i barnomsorgen. 

Socialdemokraternas biträdande kommunikationschef Juan-Pablo Roa försvarar kampanjen: 

– Både kampanjen, och reformen har mottagits väldigt bra. Det är många som känner igen sig i vardagsstressen och ser hur det här skulle underlätta vardagen för familjen. 

Några blev upprörda och förstod inte att det var reklam?

– Man kan nog ana att de som missförstod brevet befann sig mitt i den där vardagsstress som vi pratar om, så det säger något om behovet av reformen. Men jag tycker att vi var väldigt tydliga, det var en bild på socialdemokraternas logga och underskrivet av Margot Wallström.  

– Samtidigt ville vi ju ha en form av reaktion och spelade ju på att skapa igenkänningsfaktor med brevet.