Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

S vill ha butler på tunnelbanan

Enligt artikeln på DN Debatt reser stockholmarna i snitt 77 minuter varje dag.Foto: Mattias Forsberg och Joachim Wall
Vill du ha en egen butler på tunnelbanan?
I ett nytt utspel på DN Debatt i dag skriver Stockholms socialdemokrater att man vill ge stockholmarna chansen att lämna sin smutstvätt på väg till jobbet - och hämta ut den ren på vägen hem.
- Det är absolut genomförbart, säger Ilija Batljan till Expressen.se.

Skulle du vilja att någon tvättade åt dig i tunnelbanan?

Stockholmarna har för lite tid för att älska, leka med barnen och drömma. Det anser Carin Jämtin (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, och Ilija Batljan (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län. Och deras lösning presenteras på DN Debatt i dag:
Restiden ska användas mer effektivt.

Reser mer

Stockholms stad äger SL:s lokaler. Och för att stockholmarna, som reser mer till jobbet än man gör i landet i övrigt, ska få vardagen att gå ihop vill de utnyttja lokalerna på ett radikalt sätt.
 - Det är ett resursslöseri när lokalerna inte används, säger Batljan.
Bland annat vill de att man ska kunna få en allt-i-allo som utför butlerliknande tjänster i tunnelbanan. Dessutom ska stockholmarna slippa shoppa eller tvätta själv. Enligt förslaget är det bara att lämna in tvätten eller inköpslistan på väg ner i tunnelbanan. Sen är allt fixat när man kommer hem.
Ilija Batljan är lyrisk över möjligheterna som finns.
- En allt-i-allo skulle så småningom kunna byta sommardäck. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Många inflyttade

Enligt artikeln på DN Debatt reser stockholmarna i snitt 77 minuter varje dag till och från jobbet. Dessutom är många inflyttade och saknar därmed mor- och farföräldrar som kan ställa upp. Den rollen kan alltså finnas i SL:s lokaler i stället.
Tjänsterna är tänkta att utföras av privata företag som ska få kontrakt att verka i lokalerna. Det menar Jämtin och Batljan kommer att förenkla vardagen för stockholmarna samtidigt som näringslivet gynnas.
- En väldgt viktig poäng i det hela är att tunnelbanan idag måste mordeniseras, kollektivtrafiken kan med den här typen av tjänster bli en viktig insats för hur människor i en storstad kan använda sin tid på bästa sätt, förklarar Ilija Batljan.