LO:s valkampanj - en attack mot Alliansen

Publicerad
Uppdaterad
LO:s valkampanj är färdig.
Affischerna ska hängas upp på måndag och föreställer upp och nervända alliansledare med "Megafel" och "Dunderdumt" skrivet över sina ansikten.
- Vi vill visa att politiken är upp och ner, säger Marie Linder kommunikationschef på LO.
Kampanjen är upplagd som en tvåstegsraket.
Först ska man peka på vad som är fel i alliansens politik. Om två veckor byts sedan affischerna ut mot nya med LO-medlemmar som berättar vad de vill ska göras i stället.
– Vi vill få igång samtalet på arbetsplatserna, få LO-medlemmarna att rösta och då vill vi helst att de röstar på Socialdemokraterna, säger Marie Linder.
Att de använder uttryck som "megafel" och "dunderdumt" menar Marie Linder beror på att det är starka och tydliga begrepp som väcker uppmärksamhet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag