Förtal mot Mona Sahlin spårat till moderat

Publicerad
Uppdaterad
Förtalskampanjen mot S-ledaren Mona Sahlin tilltar i styrka.
Socialdemokraterna har nu spårat en avsändare - en moderat kommunpolitiker.
Partisekreterare Ibrahim Baylan kräver att M:s partiledning tar klart avstånd.
Sedan några månader florerar ett fejkat kedjebrev från Mona Sahlin med Socialdemokraternas logga och med Sahlins tips för att få ekonomin att gå ihop – skippa TV-licensen, strunta i parkeringsböter etc. Den som får mejlet uppmanas att skicka det vidare till tio personer, annars riskerar regeringsskifte.
Brevet har också delats ut vid köpcentra och på arbetsplatser. Nyligen hamnade det i en socialdemokrats mejlbox och avsändaren visade sig vara en moderat kommunpolitiker i Gnosjö, Bertil Nilsson, tidigare kommunalråd och numera ordförande i socialnämnden.
- Det minns jag inte, det är omöjligt att hålla reda på alla mejl, säger Nilsson till TT.
- Men har jag gjort det så var det väl mest en kul grej.

Baylan: Skadar demokratin

Enligt Ibrahim Baylan har förtalskampanjen mot Sahlin ökat i styrka sedan statsråden Mats Odell och Sven Otto Littorin kallat de rödgrönas budgetalternativ för Tobleronepolitik. Han menar att det gav ett sorts grönt ljus till valarbetarna.
- Vi får allt fler tecken på att det ökar i spridning. Därför kräver jag nu att den moderata partiledningen agerar och ger en tydlig signal att det inte är acceptabelt att falskeligen sprida uppgifter vars syfte bara är att misskreditera Mona Sahlin, säger han.
Baylan tänker ta kontakt med Moderatledningen så fort som möjligt, säger han.
- Det är väldigt obehagligt och den moderata partiledningen har ett ansvar, säger han och drar paralleller till amerikanska smutskastningskampanjer.
- Vi ska inte importera detta. Det skadar demokratin, säger han.

"Inte okej"

Men Moderaternas kommunikationschef Pär Henrikssons tycker att Moderaterna redan har en klar policy mot smutskampanjen och säger att han ska ta kontakt med kommunpolitikern. Han hänvisar till riktlinjer som han själv skrivit och som regelbundet skickas ut till alla medarbetare.
- Vi är tydliga med att sånt här inte är okej. Men vi har över 40 000 medlemmar och det går inte att ha koll på varje enskild individ. Det behövs en ständig dialog, säger han.
Att Moderaterna skulle ta intryck av amerikanska smutsiga kampanjmetoder avfärdar han som "trams".
- Baylan vet att det inte är sant, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag