Britta Svensson: Så ska Mona Sahlin ordna en rysare

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. När nya väljare ska övertygas åker inte Mona Sahlin till Djursholm.
Det blir till anhängarna i Skärholmen och Göteborg.
Kan hon höja valdeltagandet i sina starkaste fästen blir det en hård kamp om segern i kväll.
De kallas mobiliseringsområden.
Det är ställen med lågt valdeltagande där socialdemokraterna är starka. Att få fler att rösta där ser Mona Sahlin som nyckeln till seger.
Därför steg hon upp tidigt i går och for ut till Skärholmen, en Stockholmsförort med luggsliten 60-talscharm.
Utanför valstugorna säljs röda tröjor med texten "Mona for president". Bland de flammande höstblommorna och högarna med billiga äpplen på torget står en asiatisk tant i stickad mössa och ropar taktfast "Mona, Mona". "Mona är allt för oss", säger Vilma Gonzalez och omringar partiledaren med en grupp chilenska vänner. "En tant tog mitt huvud mellan sina händer, gav mig tre pussar, vände och gick", berättar Mona Sahlin senare under dagen om mottagandet i Skärholmen.
"Mobiliseringsaktivitet" betyder gratis kaffe, utdelning av röda rosor och tre rödgröna ledare på scenen.

Maria Wetterstrand talar
klimatpolitik och Lars Ohly säger att de som känner att de röstat fel kan göra om det.
Men de som inte röstar alls?
- En del tycker inte att valet handlar om dem, säger Grace Prado.
Andra säger att själva röstar de, men inte grannarna.
- Det har varit för många så kallade projekt i miljonprogrammets områden. Man måste se till att göra något konkret, som att rusta upp skolan, och bostäderna, för att visa att det händer något, är Mona Sahlins svar.
"Rösta!", uppmanar hon från scenen, men om någon verkligen kommer iväg och gör det hinner hon aldrig ta reda på, för det är snabbt iväg i Säpobilen för ett nytt framträdande i Kungsträdgården, och sen tåg till Göteborg.

Framme där är det svårt
att förstå att staden redan styrs av rödgröna, och att socialdemokraterna tidigare regerat Sverige i decennier. Ledartrion tas emot på Centralen av en folkmassa bestående av ungdomar från alla tre partierna som taktfast skanderar "Sverige behöver en rödgrön regering" som om revolutionen vore nära.
Framme på Götaplatsen där 5 000 samlats i den ljumma septembersommaren fortsätter det. Flammande tal av de tre, där Ohlys agiterande låter närmast 70-talsvänster. Sen vildsint punk med gruppen Attentat.
"Kom igen nu Mona", skriker sångaren Jönsson och vill få S-ledaren att stämma in i refrängen "Vi ska visa dom/vi ska visa dom/våra hjärtan brinner av hat".
Han lyckas inte. Sahlin står lugnt kvar, skyddad av bastanta vakter med texten "Vi slår vakt om kollektivavtalet" på ryggen. Hon låter sig kramas om och fotograferas av ungdomar med mobiltelefoner.
Alla jag frågar på Götaplatsen har röstat, eller ska.
Så hur mobiliserar man de som inte vill, eller helt enkelt inte kan?

Mona Sahlin gör ett nytt försök i dag, tillsammans med Göteborgs S-ledare Anneli Hulthén i förorten Bergsjön, där valdeltagandet förra gången var 46 procent.
- Ibland handlar det om att förklara hur man gör, rent praktiskt. Vart man går och att man lägger en valsedel i ett kuvert. Det har hänt att folk kommit fram och gett mig valsedeln och sagt, här, jag röstar på dig, säger Mona Sahlin.
Inspiration till spurten får hon från den rödgröna segern i valet i Norge förra året. Det var oerhört jämnt, få röster som avgjorde.
Därför bryts traditionen att inte kampanja på valdagen. I dag ska de sista väljarna mobiliseras av Mona Sahlin, förutom Bergsjön också i Stockholmsförorten Kista.
- Det gäller att säga, gå till vallokalen, det lönar sig att gå dit. Och sen visa att det gör det, säger Anneli Hulthén.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag