Therese Nyström, 30, blev påkörd av en taxi på ett övergångsställe vid Slussen i Stockholm. Foto: Johanna Berglund
Therese Nyström, 30, blev påkörd av en taxi på ett övergångsställe vid Slussen i Stockholm. Foto: Johanna Berglund

"Våga stå för att du körde på mig"

Publicerad
Uppdaterad
Den roliga kvällen med vännerna fick ett abrupt slut.
Therese Nyström, 30, blev påkörd av en taxi på övergångsstället. Foten krossades under bilen och hela benet rispades upp. Taxichauffören körde bara vidare.
- Jag förstår inte att en människa kan göra så här, säger hon.
Det har gått en och en halv vecka sedan olyckan, men Therese Nyström har fortfarande svårt att smälta vad som hände när hon skulle korsa övergångsstället vid Slussplan i Stockholm.
- En taxibil kommer i full fart och kör rakt över min vänsterfot. Chocken sitter i än. Och han måste ha märkt det, för hela foten hamnade under. Hade jag tagit ett steg längre ut, kunde jag varit död, säger hon.
På Södersjukhuset konstaterades att foten var bruten. Therese Nyström arbetar som förskollärare men kommer att få vara sjukskriven ett bra tag. Hon äter smärtstillande, kan inte stödja på foten och är helt beroende av hjälp.
- Jag skulle vilja att den som körde kliver fram och vågar stå för sin handling.

10 000 anmälda

Över 10 000 smitningar anmäldes förra året - men att smita från personskador är väldigt ovanligt.
- De allra flesta stannar i det läget. Annars är det något annat som driver dem, som att de är påverkade eller kör en stulen bil, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag