Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Vädjar – mitt under bråket: ”Snälla sluta”

Dödsbranden blev startskottet till landsomfattande protester mot restriktioner i Kina.
I annonsen skriver Seko att skattepengarna som finansierar tunnelbane- och pendeltågstrafiken hamnar i Kina.
Foto: OLLE SPORRONG
Hongkongbaserade bolaget MTR driver även en egen linje med snabbtåg, MTR Express, mellan Stockholm och Göteborg.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN
Kinas president Xi Jinping pekas ut som tunnelbaneoperatören MTR:s högste chef i en annons från fackförbundet Seko.
Foto: JACK TAYLOR / AP TT NYHETSBYRÅN

”Vår högste chef på MTR!”, står det under en bild på Kinas president Xi Jinping. 

Det rör sig om en annons från fackförbundet Seko där de skriver att tågbolaget som har hand om tunnelbanetrafiken och pendeltågstrafiken i Stockholm är majoritetsägt av kinesiska staten. 

”Annonsen var ett grovt övertramp”, skrev MTR Nordics vd Henrik Dahlin efteråt i ett brev till Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia, rapporterar SvD

Annonsen från fackförbundet Seko är utformad som en artikel med en stor bild på Kinas president Xi Jinping ovanför rubriken ”Vår högste chef på MTR!”. 

I ingressen skriver Seko: ”Visste du att MTR (tunnelbana, pendeltåg, Mälartrafiken och MTR Express) är majoritetsägt av kinesiska staten?”, och förbundet påstår även att skattepengarna som finansierar tågbolaget ”hamnar i Kina”. 

MTR:s svenska vd: ”Lögner, överdrifter”

I annonstexten sågas sedan MTR för bland annat ”inställda tåg i massomfattning” fordonsbrist, personalbrist och säkerhetsbrist. 

Annonsen fick MTR:s nordiska vd Henrik Dahlin att skriva ett brev till Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia, rapporterar SvD

”Annonsen var ett grovt övertramp eftersom den innehöll flera lögner, överdrifter och direkta felaktiga påståenden, allt i syfte att smutskasta MTR som arbetsgivare”, skriver Henrik Dahlin i brevet där han även uppger att bolagets chefsjurist har kopplats in, rapporterar SvD.  

Den internationella företagskoncernen MTR, Mass Transit Railway, har vunnit upphandlingar för att sköta tunnelbanetrafiken och pendeltågstrafiken i Stockholm. MTR Nordic sköter även trafiken för Mälartåg och driver en egen kommersiell linje med snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg: MTRX. 

– Det är dumt om de fortsätter att säga att den kinesiska staten äger MTR, för det är inte sant. De är förstås fria att göra vad de vill men vårt önskemål är att ”snälla sluta med det”, säger Carl Fredrik Johansson, presschef för MTR Nordic, till SvD. 

MTR om Hongkong: ”Större självstyre än Stockholm”

MTR har säte i Hongkong vars lokala styre är majoritetsägare. Hongkong klassas som ”särskild administrativ region” inom folkrepubliken Kina, som Kina under de senaste åren kopplat ett allt starkare politiskt grepp om. 

– Det är klart att Xi Jinping inte är vår högsta chef men om du frågar vem det är som i slutändan bestämmer vad som händer i Hongkong, så är det ju han, säger Rainer Johansson, ordförande i Seko Pendelklubben, till SvD. 

MTR Nordic delar dock inte Sekos uppfattning. 

– Som exempel kan man säga att Hongkong har ett mycket större självstyre än Stockholm har i förhållande till den svenska staten, säger han till SvD.  

I slutet av annonsen uppger Seko att den är bekostad av skadestånd som fackförbundets pendelklubb blivit tilldelade efter upprepade avtalsbrott mot personalen på pendeltågen.

Se något mer:
26 sekunders tystnad efter känsliga frågan

Frågan ställer kinesiska UD:s talesperson.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.