Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Viking line-färjan slet sig i åskovädret

Viking line-färjan Mariella slet sig i åskovädret och drev ut i farleden vid Stadsgårdskajen.

Då kom en Vaxholmsbåt till undsättning.

– Vi ville bara försöka hjälpa en kollega, säger kaptenen Håkan Mannbrink.

Nu kan incidenten bli föremål för en haveriutredning.

Det var vid 13-tiden som kraftiga vindar fick Viking line-färjan Mariella att slita sig från sin förtöjning vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Landgångarna kopplades ur och fartyget drev ut i farleden med bogvisiret öppet.

– Det är extremt att sådant här händer. Fartyget var väl förtöjt. Men en sådan här vind på 30 meter per sekund mot fartygets utsida skapar en enorm kraft. Det går inte att gardera sig till 100 procent mot precis allting, säger Dan Roberts, trafikchef på Viking Line.

Fartyget låg och drev i flera minuter utan att få i gång motorerna. Kaptenen Håkan Mannbrink på Vaxholmsbåten "Dalarö" såg Mariella och tog kontakt med hennes besättning.

– Jag trodde att de var på väg ut, men de svarade att deras förtöjning hade brustit, säger han.

Mariellas akter var på väg mot kajen. Då bestämde Håkan Mannbrink sig för att hjälpa finlandsfärjan. Han navigerade med Dalarö så att Vaxholmsbåten låg mot färjans babordsida, i ett försök att bromsa rörelsen mot kajen.

– Om det hade någon effekt eller inte det vet jag inte, men det var ett försök att göra någonting, säger han.

Efter några minuter lämnade Dalarö Mariella och fortsatte på sin rutt.

– Det var skönt att det gick bra allting, Jag tänker mer på hur jobbigt det måste ha varit för dem, säger han.

Riksdagskandidaten Isak Engqvist (C) från Markaryd var passagerare ombord på Vaxholmsbåten.

– Vi var på väg ut när kaptenen meddelade att det var en båt ”som hamnat i trubbel”. Och att vi skulle försöka hjälpa till.

Trossar gick av

Janne Sjöstedt stod i sitt fönster och blev vittne till när Viking Lines fartyg Mariella drev ut i farleden.

– Plötsligt dök det upp en Vaxholmsbåt som la sig innanför och försökte trycka ut Mariella från kajen, säger han.

Efter en stund dök det upp en bogserbåt på utsidan som tryckte in fartyget mot hamnen för att den inte skulle driva ut.

Jan-Olov Franzén som skulle åka med färjan kunde följa dramatiken från kajen:

– Kraftig vind kom in från Söders höjder och så hörde jag ett par smällar. Sedan ser jag hur Mariella glider ut och snurrar runt ett varv.

Inga skadade

Mariella fick hjälp att bogseras in till en kryssningskaj intill, innan hon återigen kunde gå för egen maskin.

Viking line uppskattar att det var cirka 200 personer ombord inklusive besättning under incidenten. Ingen person befann sig i landgångarna som kopplades ur när fartyget började driva och ingen person har rapporterats skadad.

– Det fanns en del passagerare ombord men ingen var i landgången som tur var, säger Helena Kneck, informationsansvarig på Viking line.

Vad innebär det att bogvisiret var uppfällt medan fartyget drev?

Rampen till fartyget var stängd men bogvisiret var öppet, säger hon och menar att det innebär att det inte var någon risk för att vatten skulle komma in i fartyget eller att några fordon riskerade att skadas.

Efter ungefär en timmes oro var fartyget återigen på ordinarie plats, och klockan 16.30 avgick Mariella enligt tidtabell mot Helsingfors med 1 600 passagerare.

Haveriutredning kan följa

Sjöfartsverket mottog larmet vid 14-tiden om att fartyget hade slitit sig. Myndigheten har skrivit en incidentrapport om händelsen som de skickat vidare till Transportstyrelsen.

– Det finns ingenting som säger att fartyget inte är sjövärdigt och inte kan gå i trafik på grund av den här händelsen, säger Anders Henriksson, teknisk expert på Sjö- och luftavdelningen på Transportstyrelsen.

Händelsen kan ändå leda till en utredning av Haverikommissionen. Men huvudansvaret för om det ska bli en haveriutredning ligger på finska Trafiksäkerhetsverket eftersom fartyget är finskflaggat. De inväntar nu en incidentrapport från rederiet.

– Rapporten utreds sedan av finska myndigheter som bedömer om en haveriutredning av händelsen är nödvändig, säger Ville Autero, chef för analysenheten på finska Trafiksäkerhetsverket.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!