Vad gäller för kunder när SAS-piloterna strejkar?

Hanna Bornstedt, vägledare vid Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Foto: Pressbild

Premium: SAS-piloterna går ut i strejk och uppemot 30 000 passagerare kommer att drabbas dagligen.

Men vilka rättigheter har man som kund? Hur länge kommer strejken pågå? Och hur ska man agera efter beskedet?

Här svarar Hanna Bornstedt, vägledare vid Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, på era frågor.

Expressen Premium

Läs Premium gratis i en vecka

Få tillgång till hela Expressens digitala värld. Alla läsare kan använda den fria provperioden en gång. Därefter är priset 79 kr/mån. Digital tillsvidareprenumeration. Ingen bindningstid – säg upp när du vill.

Allt detta ingår:

• Expressen.se och Expressen–appen – obegränsad tillgång till alla artiklar

• E-tidning och korsord alla dagar

• Alla artiklar på skonahem.se, halsoliv.se, levaochbo.se, teknikensvarld.se, mama.nu, alltomresor.se, amelia.se och alltommat.se

Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

Svenska campingen – där alla är helt nakna

Premium: Gäster från hela landet • ”En otrolig frihetskänsla”

Därför sover äldre sämre – 9 tips för bättre sömn

Premium: Sömnforskaren: ”Starkt positiva effekter” • Då ska du söka vård

Tre kvinnor: Så gör vi för att älska våra 40 plus-kroppar

Premium: ”Lite tryggare, lite nöjdare och lite mer tacksamma”